Helft Nederlanders vindt elke dag vlees eten niet nodig
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Helft Nederlanders vindt elke dag vlees eten niet nodig

  • 23 maart 2021

94% van de Nederlanders is inmiddels bekend met de term vleesvervangers. Bovendien vindt 48% van de Nederlanders dat iedere dag vlees eten niet meer van deze tijd is, dat blijkt uit onderzoek van Markteffect onder 1.041 respondenten in de leeftijd van 18 jaar en ouder.

Ontwikkelingen rondom vleesconsumptie

Van de Nederlanders die minimaal één keer per maand vleesvervangers nuttigen, geeft zelfs 70% aan dat het dagelijks eten van vlees niet meer van deze tijd is. Onder flexitariërs is dit percentage zelfs 75%, tegenover 16% van de alleseters. Uit het onderzoek is daarnaast gebleken dat, ten opzichte van de meting van augustus 2020, het aantal Nederlanders dat vrijwel iedere dag vlees of vis eten wederom is gedaald. In 2019 was dit 55%, in 2020 50% en momenteel is dit 45% van de Nederlanders. Aan de hand van deze cijfers is de verwachting dat het percentage Nederlanders dat dagelijks vlees of vis eet de komende jaren zal blijven dalen.

Plant-based

De vleesvervangers zijn dus algemeen bekend, maar de bekendheid rondom de term ‘plant based’ is daarentegen nog in opkomst. Uit het onderzoek van Markteffect blijkt dat 58% van de Nederlanders op dit moment bekend is met de term ‘plant-based’. Schouten Europe geeft aan dat plant-based als term steeds bekender wordt en het langzaam de term vleesvervangers aan het vervangen is. Echter is er wel nog een behoorlijk gat tussen de bekendheid van plant-based versus de bekendheid van de term vleesvervangers. Plant-based producten worden het vaakst gegeten door jongeren tot en met 34 jaar (35%). Ter vergelijking, onder Nederlanders van 55 jaar en ouder is dit slechts 17%. 

Nutri-Score

Onder de gebruikers van vleesvervangers is 61% bekend met Nutri-Score. Meer dan een kwart van hen geeft aan dat de Nutri-Score een belangrijke factor is bij de overweging om vleesvervangers aan te schaffen of niet. Campofrio Food Group geeft aan dat de focus op transparantie met betrekking tot de inhoud van de vleesvervangers steeds meer zal toenemen: “Een aanleiding om vlees te reduceren is het gezondheidsperspectief, daarom zal er steeds meer focus komen op de samenstelling en de voedingswaarden. Dit wordt goed weergegeven door de Nutri-Score.”

markteffect.nl

Bron: Markteffect