Hand in hand
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Hand in hand

  • 15 mei 2020
  • Door: Judith Witte

Koningsdag 2020. Geen rare rommel op marktjes en geen lachwekkende verkooppraatjes over hoe functioneel die kapotte troep is. Geen live-muziek. Niet neerstrijken op een overvol terras. Ook geen braadworst of hamburgers van een vaag kraampje op het plein. Niet bang zijn de volgende dag geveld te zijn door buikloop. Dat was wel een positief punt. Ook géén klachten dus van de NVWA dit jaar over een schokkend gebrek aan maatregelen ten aanzien van de voedselveiligheid.

Sterker: hygiëne staat deze weken op één. De nieuwe maatregelen zijn voor iedereen inmiddels vanzelfsprekend: we wassen onze handen kapot, desinfecteren winkelwagentjes en deurknoppen, niesen in onze elleboog en lopen met een grote boog om elkaar heen. Sommige mensen beginnen zelfs een beetje door te draaien merk ik; die krijgen geen corona, maar wel smet- en pleinvrees.

Angst is een slechte raadgever. Een gezonde portie wantrouwen daarentegen kan best nuttig zijn. Op een rommelmarkt bijvoorbeeld (en echt, ze komen er weer, ook al duurt het misschien nog even) weet je dat je de verkopers soms met een korreltje zout moet nemen. Maar in de supermarkt willen we niet bedrogen worden, nooit. Net zo min eigenlijk als producenten misleiding en fraude op de koop toe nemen bij de inkoop van hun grondstoffen; ook niet als de voedselveiligheid daarmee niet direct in gevaar komt. 

‘Fabrikanten moeten stoppen met misleiding’, berichtte de Consumentenbond eind april. De bond stelt dat er nog te veel fabrikanten zijn die consumenten misleiden door hun product ‘volkoren’ te noemen, terwijl maar een deel van het gebruikte meel volkoren is.

Waarom dit schadelijk is? We worden er toch niet ziek van? Toch wel. Want het schaadt het vertrouwen van de consument. Gebrek aan vertrouwen is voeding voor angst. De consument moet er op kunnen vertrouwen dat wat hij koopt en eet veilig is. Dat het precies dát is wat hij dénkt dat het is; op basis van de zichtbare informatie op de verpakking. 

Uit de verhalen in deze editie blijkt wel weer: voedselveiligheid, eerlijkheid en vertrouwen gaan hand in hand (ook al mag dat laatste nu officieel niet, in tijden van corona).

Judith Witte

Bron: © Vakblad Voedingsindustrie 2020