Koninklijke Grolsch zet met de introductie van de kartonnen TopClip een nieuwe norm in blikverpakking. De nieuwe verpakking is 100% plasticvrij en door alle blikfolies in Nederland te vervangen door deze kartonnen TopClip-verpakkingen bespaart Grolsch per jaar ruim 100.000 kg plastic. Deze hoeveelheid komt overeen met ruim 4 miljoen nieuwe plastic tassen en zorgt voor een CO2-reductie van 36% ten opzichte van nieuwe plastic folie en 16% ten opzichte van recyclede plastic folie.
‘De TopClip is een volledig recyclebare, biologisch afbreekbare kartonnen verpakking. De smaak van ons bier is ongewijzigd: hetzelfde karakter dus, en nu nog duurzamer verpakt. Zo smaakt jouw biertje voortaan nóg beter’, vertelt Ard Bossema, Marketing & Strategy Directeur bij Grolsch. De brouwer wil met deze overstap de nieuwe norm zetten voor blikverpakkingen: ‘Grolsch is de eerste brouwer in Nederland die deze verpakking introduceert en daarmee de consument de kans geeft een duurzame keuze te maken. Wat ons betreft is dit de nieuwe standaard’, aldus Bossema.
Als vervanger voor de folie die nu om de blikken zit zijn meerdere alternatieven onderzocht. Al snel werd het grote voordeel van de TopClip duidelijk: in tegenstelling tot veel andere kartonnen blikverpakkingen die nu op de markt komen wordt er geen lijm gebruikt. De TopClip is gemaakt van FSC gecertificeerd golfkarton, waarbij zorgvuldig is gekeken naar de gebruikte papiersoorten om er zeker van te zijn dat de blikken goed in de verpakking blijven zitten, ook in de koelkast. De nieuwe verpakking is gemakkelijk op te pakken door de twee gaten aan de bovenzijde van de verpakking, bedoeld voor duim en wijsvinger. De blikken zitten stevig vast in de draagtray maar kunnen tegelijkertijd eenvoudig uit de verpakking worden genomen. Ook wordt de bovenkant van de blikken bedekt door de TopClip, waardoor het gedeelte waaruit gedronken wordt schoon blijft.
Bron: Grolsch