Groente- en fruitconsumptie stijgt met 3% in 2021
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Groente- en fruitcon­sumptie stijgt met 3% in 2021

  • 13 januari 2022

In het tweede coronajaar nam de Nederlandse consumptie van verse groenten en fruit met 3 procent toe, zo blijkt uit de analyse van GroentenFruit Huis over 2021. Gezond eten met groenten en fruit staat onverminderd in de belangstelling. Huishoudens kochten in het afgelopen jaar 3 procent meer groenten en fruit voor hun maaltijden thuis. De consumptie buitenshuis viel met 2 procent ook wat hoger uit dan een jaar eerder, maar bleef door de coronamaatregelen nog wel ver achter op het niveau van pre-corona (2019).

Vraag naar gemak 

Nederlanders zijn dol op gemak. Binnen de totale huishoudelijke uitgaven aan verse groenten heeft de categorie vers gesneden groenten een aandeel van 36 procent. In het kader van gemak is ook steeds vaker een verspakket in de keuken te vinden. Zo'n pakket omvat de juiste hoeveelheid ingrediënten voor het bereiden van een maaltijd. Het assortiment verspakketten is het afgelopen jaar flink uitgebreid met nieuwe gerechten. De Nederlandse consument omarmt de hulp en kookinspiratie die zo'n pakket biedt. In 2021 nam het aantal kopers met 7 procent toe. De verkoop groeide met 13 procent naar ruim 24 miljoen kilo. Dit blijkt uit informatie van GroentenFruit Huis op basis van cijfers van GfK. Het meest gekochte verspakket is tomatensoep, gevolgd door lasagne en curry madras.

Online en lokaal 

Nederlanders ervaren de voordelen van online boodschappen doen. In 2021 nam de verkoop van groenten en fruit online vergeleken met voorgaand jaar met 40 procent toe. De consument weet ook steeds vaker de teler te vinden om lokale producten te kopen. In 2021 kochten Nederlanders 20 procent meer groenten en fruit in een kleine winkel, kraam of automaat bij de producent. Het aandeel van dit verkoopkanaal in de totale consumentenaankopen van groenten en fruit bedraagt 2 procent.

Verder belandden in 2021 vaker biologisch geteelde groenten en fruit in de boodschappenkar. Zo kochten Nederlanders 11 procent meer biologisch geteelde groenten en fruit ten opzichte van 2020, waarmee het aandeel biologisch momenteel uitkomt op 4 procent. De verkoop van biologisch fruit valt lager uit dan die van biologische groenten. Tweederde van de consumentenaankoop van biologische groenten en fruit komt voor rekening van groenten.

groentenfruithuis.nl

Bron: GroentenFruit Huis