Het aantal vega-aanbiedingen in Nederlandse supermarkten is voor het derde achtereenvolgende jaar nauwelijks gestegen. Dit blijkt uit de jaarlijkse foldermonitor van Wakker Dier. Ondanks de toenemende vraag naar vleesvervangers, blijven supermarkten vooral inzetten op promoties voor vlees. Voor elke aanbieding van een vleesvervanger worden er gemiddeld drie vleesproducten gepromoot. “Supers leggen blijkbaar liever de carnivoor in de watten dan de bewuste consument,” aldus Anne Hilhorst van Wakker Dier.
Hoewel het totale aantal vega-aanbiedingen stabiel is gebleven, zijn er grote verschillen tussen supermarkten. Aldi en Hoogvliet verminderden het aantal promoties voor vleesvervangers aanzienlijk, met respectievelijk 38 en 34 procent. Aan de andere kant zag Jumbo de grootste stijging met 41 procent meer vega-aanbiedingen, gevolgd door Spar met een toename van 31 procent. Deze discrepanties tonen aan dat de prioriteiten binnen de sector uiteenlopen.
In de Nederlandse supermarkten is momenteel ongeveer 40 procent van de verkochte eiwitten plantaardig. Het resterende deel blijft dierlijk, wat volgens Wakker Dier negatieve gevolgen heeft voor dierenwelzijn, gezondheid en klimaat. Elf supermarkten hebben zich gecommitteerd aan doelstellingen om in 2025 minstens 50 procent plantaardige eiwitten aan te bieden, oplopend naar 60 procent in 2030. Deze verschuiving is essentieel, maar de voortgang verloopt traag.
Wakker Dier monitort sinds 2015 de aanbiedingen van vlees en vleesvervangers in supermarktfolders. Dit beleid speelt volgens de organisatie een cruciale rol in het beïnvloeden van consumentengedrag en het al dan niet stimuleren van vleesconsumptie.
Bekijk de factsheet.
Bron: Wakker Dier