FRUIT LOGISTICA 2023 heeft een succesvolle evaluatie gekregen, met 63.470 vakbezoekers en inkopers uit meer dan 140 landen en 2.610 exposanten uit 92 landen. De toonaangevende vakbeurs voor de wereldwijde fruitmarkt was dit jaar internationaler dan ooit tevoren en bracht de belangrijkste spelers in de branche samen.
Met als thema "All in One" vierde FRUIT LOGISTICA haar 30-jarig jubileum en toonde het van 8 tot 10 februari de volledige waardeketen voor vers fruit en groenten. In 27 hallen stonden de huidige trends en innovaties in de wereldwijde verse productensector centraal.
Kai Mangelberger, projectmanager van FRUIT LOGISTICA, toonde zich zeer tevreden: het aantal exposanten en bezoekers nadert weer het niveau van voor de coronacrisis. Voor ongeveer veertig landenparticipaties lag de expositieruimte zelfs hoger dan voor de pandemie, waaronder Spanje. Dit toont aan dat persoonlijke ontmoetingen vooral in economisch uitdagende tijden, waarin de sector wereldwijd te maken heeft met hoge energieprijzen, supply chain-problemen en inflatie, noodzakelijk zijn. FRUIT LOGISTICA brengt de branche samen om ideeën uit te wisselen, contacten te leggen en op de hoogte te blijven van marktinnovaties.
Ook deelnemers van FRUIT LOGISTICA van dit jaar zijn zeer tevreden, zo blijkt uit de voorlopige resultaten van de enquêtes onder exposanten en bezoekers: meer dan 40 procent van de ondervraagde exposanten meldde zakelijke deals tijdens het evenement. 9 van de 10 respondenten verwachten bovendien een zeer goede tot bevredigende zakelijke nasleep. Het algemene oordeel van de exposanten is dan ook zeer positief: ongeveer 90 procent zou FRUIT LOGISTICA aanbevelen binnen hun zakelijke netwerk, een evenzo hoog percentage is van plan om opnieuw deel te nemen aan FRUIT LOGISTICA 2024.
Ook de vakbezoekers constateren een hoog niveau van zakelijke activiteiten: meer dan 80 procent kon nieuwe zakelijke contacten leggen, ongeveer één op de drie heeft tijdens de beurs al zakelijke deals gesloten. Over het geheel genomen trekken de vakbezoekers een positieve conclusie: 9 van de 10 respondenten geven een positieve algemene indruk, zouden het evenement aanbevelen aan collega's of zakenpartners en zijn ook van plan om weer naar Berlijn te reizen voor FRUIT LOGISTICA 2024.
Ook dit jaar profileerde FRUIT LOGISTICA zich weer als een internationaal ontmoetingspunt voor de branche, waarbij 4 van de 5 vakbezoekers uit het buitenland kwamen. Het evenement kreeg veel lof voor het diverse aanbod, waarbij meer dan 90 procent van de respondenten het als "zeer goed" of "goed" beoordeelde.
Bron: ©Messe Berlin