Frankrijk dwingt voedingsbedrijven tot prijsverlaging
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Frankrijk dwingt voedings­be­drijven tot prijsver­laging

  • 13 juni 2023

Franse shoppers kunnen vanaf juli 2023 lagere prijzen verwachten voor hun voedsel, nadat minister van Financiën Bruno Le Maire een toezegging kreeg van 75 voedingsbedrijven, waaronder Unilever (ULVR.L), om de prijzen van honderden producten te verlagen.

De Franse regering is verontwaardigd over de recordhoogtes van supermarktprijzen in de afgelopen maanden, ondanks de gedaalde kosten van grondstoffen voor voedselproducenten. Minister Le Maire verklaarde dat de bedrijven, die samen 80% van de voedselconsumptie in Frankrijk vertegenwoordigen, financiële sancties tegemoet kunnen zien als ze zich niet aan de prijsverlagingen houden.

Belangrijkste producten waarvan de prijzen zullen dalen

Le Maire kondigde aan dat pasta, gevogelte en plantaardige olie tot de producten behoren waarvan de prijzen zullen worden verlaagd. Rundvlees, varkensvlees en melk zouden echter niet worden beïnvloed door de maatregel.

Europese zorgen over hoge voedselprijzen

Hoge voedselprijzen zijn een bron van zorg voor Europese regeringen, maar Frankrijk neemt een van de meest agressieve posities in als het gaat om het aandringen op prijsverlagingen. In Hongarije heeft premier Viktor Orban bijvoorbeeld verplichte prijsverlagingen opgelegd voor een aantal basisvoedingsmiddelen.

Consumenten kiezen vaker voor huismerkalternatieven

Supermarktketens in heel Europa merken op dat consumenten steeds vaker kiezen voor goedkopere huismerkalternatieven in plaats van merkproducten. Het Franse Carrefour heeft zelfs een "anti-inflatieknop" op zijn website waarmee klanten goedkopere alternatieven worden getoond en vaak doorverwezen worden naar producten van het eigen merk.

Reacties van betrokken partijen

Unilever bevestigde dat het een van de bedrijven is die volgende maand de prijzen moet verlagen. Andere voedingsbedrijven zoals Nestle, Danone, Kraft Heinz en Pepsico gaven geen direct commentaar op de maatregel.

Inflatie en winsten in de voedingsindustrie

De Franse inflatie is in mei gedaald tot het laagste niveau in een jaar, maar voedselprijzen stegen nog steeds met 14%. De voedingsindustrie heeft echter haar winsten zien stijgen, waardoor de verliezen tijdens de pandemie grotendeels zijn goedgemaakt.

Reuters.com

Bron: Reuters