Foodbedrijven zoeken houvast in afzetkanalen
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Foodbedrijven zoeken houvast in afzetka­nalen

  • 10 juni 2025

De prijzen voor producten zoals koffie, chocolade en vlees blijven oplopen. In mei lagen de supermarktprijzen voor voedingsmiddelen gemiddeld 4% hoger dan een jaar eerder, zo meldt het CBS. Dat officiële inflatiecijfer wordt nog altijd beïnvloed door de accijnsverhoging op tabak, waardoor het beeld in de cijfers scheef kan trekken. Ondertussen lopen de loonkosten op, mede doordat cao’s de inflatie van de afgelopen jaren aan het inhalen zijn. De kosten voor grondstoffen blijven schommelen, onder invloed van geopolitieke spanningen, klimaat en wereldwijd stijgende vraag, aldus de Rabobank.

Het is voor producenten steeds lastiger om deze hogere kosten door te rekenen aan hun afnemers. Supermarkten proberen hun marges te herstellen, maar geven weinig ruimte in de keten. De consument kiest vaker voor huismerken en online bestellingen, wat de concurrentie tussen afzetkanalen verder opvoert. De vertrouwde groeistrategieën van retailers raken uitgewerkt, waardoor voedselproducenten te maken krijgen met een volatiele en steeds moeilijker voorspelbare markt. Volgens RaboResearch zal schaalgrootte een grotere rol gaan spelen bij het versterken van de ketenpositie.

Speciaalzaken vragen om onderscheidend aanbod

Waar supermarkten scherp op prijs zitten, is er bij versspeciaalzaken meer aandacht voor kwaliteit en vakmanschap. Het aantal speciaalzaken is de afgelopen tien jaar flink gedaald, maar de ondernemers die zijn gebleven, hebben vaak een onderscheidend profiel. Voor producenten betekent dit: kansen voor producten met meerwaarde, gericht op smaak, ambacht en beleving. Tegelijkertijd vindt er steeds meer filialisering plaats. Samenwerking in ketenvorm biedt deze speciaalzaken schaalvoordelen in marketing, inkoop en productie — en daarmee ook voor hun leveranciers.

Foodservice biedt kansen

In de horeca verdwijnen nog altijd locaties, met name cafés. Tegelijk groeit de gemiddelde omvang van restaurants en neemt het aantal franchiseformules toe. Producenten die leveren aan foodservice krijgen daardoor te maken met grotere, professionelere afnemers. Efficiëntie, leverzekerheid en conceptondersteuning worden steeds belangrijker. Franchises profiteren van schaalvoordelen en zoeken partners die mee kunnen bewegen in volume en logistiek. In deze markt telt schaalgrootte dubbel: aan de voorkant bij de gast, en aan de achterkant bij de leverancier.

Rabobank.nl

Bron: Rabobank