Fermentatie: de weg naar wereldwijde gezondheid
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Fermentatie: de weg naar wereldwijde gezondheid

  • 15 juni 2022

Gefermenteerde levensmiddelen en dranken hebben een lange geschiedenis in de menselijke voeding, met bewijzen van fermentatie die duizenden jaren teruggaan. Gefermenteerde producten beleven momenteel een duidelijke opleving als gevolg van de vraag naar traditionele, gezonde en nieuwe voedingsmiddelen, dat blijkt uit onderzoek van Innova Market Insights.

De "local to global"-trend is het meest relevant in de snelle expansie van gefermenteerde levensmiddelen over de hele wereld, waarbij consumenten vooral staan te springen om nieuwe internationale concepten uit te proberen als deze een positief effect op de gezondheid hebben. Een grote winnaar in dit opzicht is kombucha, een eeuwenoude Chinese drank gefermenteerd uit zwarte of groene thee. Internationaal gezien hebben millennials de vraag naar deze drank gestimuleerd, waarbij 30% van de kombucha-drinkers zich in de leeftijdsgroep 25-34 jaar bevindt.

De enorme verscheidenheid van de categorie gefermenteerde levensmiddelen blijkt uit een ander snelgroeiend concept, tempeh. Dit is een traditioneel Indonesisch voedingsmiddel dat gemaakt wordt van gedeeltelijk gekookte en vervolgens gefermenteerde sojabonen. Tempeh is een plantaardig eiwit dat net als tofu alleen kan worden gegeten of aan andere maaltijden kan worden toegevoegd. Het profiteert aanzienlijk van de beweging voor plantaardige voeding en wordt tussen 2017 en 2021 gelanceerd met een jaarlijks groeipercentage van 47%. Hoewel de ontwikkeling van nieuwe producten buiten Azië nog in de kinderschoenen staat, begint tempeh duidelijk de aandacht te trekken als vleesvervanger. Het Britse bedrijf Better Nature heeft bijvoorbeeld een volledig assortiment vleesalternatieven op basis van tempeh ontwikkeld, van BBQ Strips en Smoky Rashers tot Mince en Roast Bites.

De voordelen van gefermenteerde voeding voor de darmgezondheid zijn ook een belangrijke factor in hun heropleving. Innova's zesde trend voor 2022 is 'Darmglorie', waarbij het microbioom het potentieel heeft om een doorbraak te betekenen in de manier waarop consumenten met hun gezondheid omgaan. De vraag naar probiotica blijft groot en gezien het nauwe verband tussen darmgezondheid en immuunsysteem is het geen verrassing dat de pandemie de belangstelling voor deze producten heeft doen toenemen. Op de vraag welke maatregelen zij hebben genomen om hun immuniteit te versterken, antwoordde 17% van de consumenten dat zij het afgelopen jaar meer nuttige bacteriën, waaronder probiotica en andere gefermenteerde voedingsmiddelen, hadden gegeten. In lijn hiermee brengen steeds meer gefermenteerde producten boodschappen over de gezondheid van het immuunsysteem onder de aandacht.

Vooruitkijkend zal de combinatie van traditie en gezondheid een sterke drijfveer blijven in de categorie gefermenteerde levensmiddelen. Het zal dan ook geen verrassing zijn dat nog meer traditionele concepten hun vleugels uitslaan op het internationale toneel.

Innovamarketinsights.nl

Bron: Innova Market Insights