Stijgende vraag naar eerlijke producten: Fairtrade verkoop +6%
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Fairtrade wint aan populariteit: verkoop stijgt met 6%

  • 14 juli 2023

De keuze voor Fairtrade producten neemt toe onder consumenten, met een stijging van 6% in de verkoop op de Nederlandse markt in 2022. De stijging was zelfs 8% voor Fairtrade voedingsproducten. Deze groei heeft geleid tot een hogere Fairtrade premie voor boeren en werknemers in Afrika, Latijns-Amerika en Azië, waar de premie in 2022 maar liefst 16% hoger was dan het voorgaande jaar.

De groei is vooral te danken aan een toename in de verkoop van cacao en bananen. Hoewel de koffieverkopen licht zijn gedaald in 2022, zowel in de detailhandel als in out-of-home locaties, is er nog steeds een breed scala aan Fairtrade gecertificeerde producten beschikbaar. Retailers zoals Supermarkt PLUS dragen bij aan deze trend met hun uitgebreide assortiment van 400 Fairtrade huismerkproducten. Lidl introduceerde Fairtrade Way to Go cashewnoten & koffie, Verkade stapte over op chocoladerepen met 100% Fairtrade cacao, en zelfs Action biedt 100% Fairtrade cacao in hun eigen merk chocolade. De groei van Fairtrade producten is ook zichtbaar in de horeca met het Bradley's assortiment van Axxent Masters in Tea en in de culturele sector met de verkoop van Café Intención koffie.

De stijgende prijzen van dagelijkse levensbehoeften als gevolg van inflatie hebben vooral impact op boeren in Afrika, Latijns-Amerika en Azië, waar armoede al een uitdaging vormt. Fairtrade biedt een oplossing met minimumprijzen die boeren zekerheid bieden en een premie die wordt gebruikt voor duurzame productie. De premiebijdrage van Fairtrade Nederland bedroeg in 2022 maar liefst 9,2 miljoen euro, een stijging van ruim 16% ten opzichte van het voorgaande jaar en de hoogste premiebijdrage ooit.

Fairtradenederland.nl

Bron: Fairtrade Nederland