Facilicom Services Group neemt Kleentec over
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Facilicom Services Group neemt Kleentec over

  • 14 juni 2016

Totaal facilitair dienstverlener Facilicom Services Group heeft met ingang van 12 mei 2016 Kleentec overgenomen. Kleentec is in Nederland marktleider in de reiniging, desinfectie en productieoptimalisatie voor de food industrie. Het merk Kleentec blijft gehandhaafd en een zelfstandig onderdeel van de schoonmaakdivisie van Facilicom.      

Algemeen directeur van Gom Albert van der Meulen en Kleentec-directeur Bas Niemeijer zitten samen aan de tafel. In het gesprek valt het al snel op: er bestaat een grote wederzijdse waardering tussen de mannen. Met name die klik tussen de twee partijen bleek doorslaggevend voor de keuze om de krachten te bundelen, zo vertellen ze. Albert: “We delen dezelfde visie op schoonmaken, ondernemen en op hoe je met je klanten en je medewerkers omgaat.” 

De juiste partij

Bas Niemeijer, directeur van Kleentec: “De grote voedingsmiddelenbedrijven globaliseren. Er worden Nederlandse productiebedrijven overgenomen door internationale bedrijven, zoals Pré Pain door Aryza of onlangs Van Geloven door Mccain. Deze multinationals willen zaken doen met één breed georiënteerde partij met kennis van meerdere niches. Hoewel wij marktleider zijn op het gebied van food, zagen deze partijen ons toch als een kleine speler. Ik was op zoek naar hoe we voor die partijen interessant kunnen blijven, om de continuïteit van onze dienstverlening richting klanten te waarborgen en onze medewerkers werkgelegenheid en doorgroeimogelijkheden te bieden. In Facilicom hebben wij een partij gevonden die onze visie deelt, die op waarde schat wat wij in de afgelopen 15 jaar hebben opgebouwd, en die weet hoe de groeistrategie van Kleentec voortgezet kan worden. Door de extra ontwikkelkracht zullen we onze specialistische positie verder versterken. De overname zorgt voor een nog betere landelijke dekking van onze activiteiten en zal resulteren in een nog hogere servicegraad.” 

Albert vult aan: “Marktleider Kleentec is een innovatieve specialist met veel specifieke kennis en een uitstekende klantenservice. De overname past binnen de strategie van de schoonmaakdivisie van Facilicom om te investeren in specialismen. Ik ben ervan overtuigd dat de klanten van Gom Food én de klanten van Kleentec er veel voordeel van hebben. Hiermee bevestigen wij onze strategische intenties om onze positie in de schoonmaakbranche in het algemeen, en de foodindustrie in het bijzonder, te versterken.” 

‘Multinationals willen zaken doen met één breed georiënteerde partij’

Dezelfde dienstverlening

Facilicom neemt alle activiteiten en de medewerkers van Kleentec in zijn geheel over. De directie en het managementteam van Kleentec blijven aan. Door de overname bestaat de schoonmaakdivisie van Facilicom uit ruim 8.500 schoonmaakmedewerkers. Oprichter en directeur Bas Niemeijer van Kleentec wordt ook verantwoordelijk voor Gom Food. De activiteiten van  Gom Food worden op termijn ondergebracht bij Kleentec, maar voorlopig blijft het Gom Food-label nog gehandhaafd. Samen hebben de bedrijven een omzet van circa 40 miljoen euro. “Onze bestaande klanten blijven dezelfde vertrouwde gezichten zien en dezelfde dienstverlening behouden,” licht Bas toe. “Waar we direct voordelen zien voor onze klanten, zullen we die uiteraard gelijk bespreken.”

Garanties

De schoonmaaksector kent weinig groei, terwijl de wensen van klanten steeds specifieker worden, zo analyseren de heren. “Schoonmaak in de zorg stelt andere eisen dan schoonmaak van foodbedrijven. Elk marktsegment vraagt om een eigen aanpak. Daar raken we elkaar,” aldus Albert. Bas: “Schoonmaak in food gaat steeds meer naar continue monitoring, 24/7. Alles draait om de vraag ‘ben ik in control van mijn proces?’ De schoonmaak moet in steeds kortere tijd, terwijl de productietijd langer wordt. De eerste stap in het productieproces is dat je in een hygiënische omgeving kunt beginnen. Hoe we dat proces allebei aanvliegen, is iets waar we trots op zijn en ook positieve feedback op krijgen. Het ontzorgen van de klant gaat een steeds grotere rol spelen. Wij willen daarin garanties kunnen geven aan de klant.”

Blik op de toekomst

“Samen gaan we kijken hoe we onze klanten nu het beste van beide bedrijven, van Gom Food én Kleentec, kunnen bieden,” zegt Bas. “We delen dezelfde ambitie, namelijk om voor klanten echt het verschil te kunnen maken, ze te ontzorgen,” vervolgt Albert. “Wat we nu gaan doen is de kracht van de beide organisaties tegen het licht houden, de kennis die zowel bij Gom als Kleentec aanwezig is optimaal benutten, en bekijken hoe we zaken gaan borgen. Het zal zeker leiden tot verbetering; zowel voor de klant als voor de medewerkers. Met onze gebundelde expertise staan we sterker.”

www.gom.nl

Foto: Albert van der Meulen (links) en Bas Niemeijer

Bron: © Gom