Het Europees Parlement heeft een voorlopige overeenkomst bereikt over vernieuwde regels die misleidende advertenties moeten tegengaan en consumenten voorzien van betere informatie over de levensduur van producten.
Met deze overeenkomst wil men de bestaande EU-regelgeving vernieuwen door een lijst van verboden commerciële tactieken toe te voegen, met een speciale focus op greenwashing en de vroegtijdige veroudering van producten. Hiermee hoopt de EU consumenten te beschermen tegen misleiding en hen te helpen bij het maken van beter geïnformeerde aankoopbeslissingen.
Belangrijkste punten:
Bovendien legt de EU meer nadruk op duidelijkere garantie-informatie. Hoewel alle producten in de EU standaard een garantie van minimaal twee jaar hebben, zijn veel consumenten zich hier niet van bewust. Om dit aan te pakken, wordt een nieuw geharmoniseerd label geïntroduceerd voor fabrikanten die de kwaliteit van hun producten willen benadrukken door vrijwillig de garantieperiode te verlengen.
De volgende stappen voor deze regels zijn hun goedkeuring door zowel het Parlement als de Raad. Van de lidstaten wordt verwacht dat zij deze regels binnen twee jaar in hun respectievelijke wettelijke kaders opnemen.
Bron: Europees Parlement