Eind 2016 begon Eosta (onder merknaam Nature & More) als eerste in Europa lasertechniek toe te passen op verse biologische groente en fruit. Eosta noemde het natural branding, als een manier om stickers en verpakkingen in de supermarkt te besparen. Inmiddels, zes jaar later, heeft Eosta al 50 miljoen plasticverpakkingen bespaard met deze techniek en hebben talloze andere groothandels en supermarkten de techniek ook omhelsd.
De methode bespaart niet alleen veel plastic en papier, maar ook veel energie en uitstoot, want een lasermerkje vraagt maar 1% van de energie voor een sticker. Eosta heeft met natural branding in 2022 de 50 miljoenste verpakkingseenheid bespaard. Dit correspondeert met 500.000 kilo plastic, 216.000 vierkante meter papier, en bovendien een energiebesparing ter waarde van 2,2 miljoen kilo CO2-uitstoot. In 2018 kreeg Eosta al de Sustainable Food Award voor deze innovatieve verpakkingsmethode.
Natural branding wordt vooral veel toegepast op gember, avocado, mango en zoete aardappel, maar ook wel op komkommer, kiwi’s etc. Ondertussen doet Eosta onderzoek naar nieuwe aanpakken om ook citrus of hardfruit te kunnen merken. Consumenten staan ervoor open, want de grote frustratie van veel bewuste consumenten is dat ze in supermarkt worden geconfronteerd met een zee aan plastic als ze biologische groenten en fruit willen kopen. Inmiddels hebben andere supermarkten en groothandels ook machines aangeschaft om producten te merken.
Paul Hendriks, de verpakkingsmanager van Eosta, is sinds het begin de drijvende kracht achter deze techniek, samen met verpakkingsexpert Gerben Borsje. Hendriks heeft een heldere filosofie: "De meest duurzame vorm van verpakken is niet verpakken. Natural branding maakt dit mogelijk voor biologische producten. Consument zijn daar blij mee, want uit onderzoek blijkt steevast dat zij hun bio producten liever zonder plasticverpakkingen kopen."
Bron: Eosta