Enorme stijging omzet hybride groenteproducten
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Enorme stijging omzet hybride groentepro­ducten

  • 15 januari 2020

Hybride groenteproducten zijn sinds 2016 in de Nederlandse supermarkt te vinden, en er komen steeds meer variaties in de schappen te liggen. Bestaande producten worden verrijkt met groenten en peulvruchten als ingrediënten. Producten zoals pizza, pasta en rijst krijgen hierdoor een hoger percentage aan groenten, zonder dat de basis van het oorspronkelijke product verloren gaat. Denk aan bloemkoolrijst, courgettespaghetti en groentechips. 

In 2017 bedroeg de verkoop van hybride groenteproducten ongeveer 5,3 miljoen euro. In 2019 was deze omzet gestegen tot bijna 22,8 miljoen, een omzetstijging van 330%. 

Een premium mogelijkheid

Hybride groenteproducten hebben een hogere prijs dan reguliere producten, ook een van de redenen van de enorme omzetstijging. Bijvoorbeeld: rijst op basis van peulvruchten is over het algemeen vier en een half keer zo duur als de gemiddelde kiloprijs binnen de reguliere prijscategorie. 

Bron: © Nielsen