Bedrijven in de agrifoodsector kunnen meedoen aan het thema Energie van het programma Koplopers in Ambitie (KIA). Met dit programma stimuleert Food Valley NL samen met Innofood bedrijven een jaar lang om het energieverbruik te verminderen en te verduurzamen. Bedrijven kunnen zich nog tot 1 maart 2014 aanmelden.
In het thema Energie van het programma Koplopers in Ambitie (KIA) worden bedrijven in onder meer de verwerking van vlees, maaltijden, agf, ingrediënten, zuivel en kaas een jaar lang begeleid bij hun streven naar energie besparen en duurzamer werken.
Het thema bestaat uit een traject met een individuele- en een groepswerkwijze. Op de startbijeenkomst, begin november 2013, waren rond de twintig bedrijven uit de voedingssector aanwezig die zich lieten voorlichten over het KIA-programma. Een deel van deze bedrijven gaat ook daadwerkelijk met het traject aan de slag. ,,De bedrijven die meedoen zijn ondernemingen met een hoog ambitieniveau en openstaan voor samenwerken. Daar mikken we met deze KIA op. Je kunt de ambitie hebben, maar de realisatie ervan blijkt soms lastig. Met KIA willen we deze bedrijven daarin ondersteunen,” aldus Frances Fortuin, projectleider KIA. Agrifoodfabrikanten krijgen met deelname aan de KIA Energie ideeën aangereikt waarop zij binnen hun bedrijf energie (en dus geld) kunnen besparen en tevens hoe ze hun bedrijfsvoering duurzamer kunnen organiseren. Zo kunnen zij hun klanten laten zien hoe de onderneming bijdraagt aan duurzaamheid.
De KIA Energie begint bij de individuele werkwijze met een ‘Thermische Energie Scan op het bedrijf’ om te kijken hoe het energieverbruik kan worden geoptimaliseerd en verduurzaamd. ,,De scan brengt de energiestromen van het foodbedrijf in kaart aan de hand van een softwaretool. Deze kijkt naar mogelijkheden voor warmteterugwinning, procesintegratie en slimme combinaties van warmte- en koudetechnologieën. Zo wordt de huidige situatie en het besparingspotentieel van proces, gebouw en logistiek duidelijk,” vertelt ir. Martin Ruiter van Qing, een van de betrokken experts.
‘Ieder bedrijf krijgt een besparingsadvies op maat’.
Energie vormt een belangrijke kostenpost in de foodproductie. ,,Van het finale energiegebruik in Europa wordt 28 procent gebruikt voor warmte- of koudeopwekking in de procesindustrie. Zo’n 27 procent is voor verwarmen of koelen van gebouwen en energie voor alle logistieke activiteiten inclusief transport bedraagt eveneens ongeveer 27 procent,” aldus energie-expert Martin Ruiter.
Het aandeel van energie in de totale operationele kosten schommelt tussen 3 en 12% van de totale kosten van een proces. ,,Het besparingspotentieel hangt erg af van de huidige situatie, maar er kwamen tijdens casestudies besparingen tot wel 70% naar voren. Bedrijven kunnen in het proces ongeveer 15 tot 30 procent besparen. Dat betekent dat 0,5 tot 3,6 procent besparing op de totale kosten mogelijk is: door slim te besparen binnen het proces”, aldus Ruiter.
Voedingsbedrijven kunnen met relatief kleine investeringen een mooie en snelle terugverdientijd (ROI) behalen. ,,Op basis van eerdere resultaten van de Thermische Energie Scans zijn in 80 procent van de gevallen terugverdientijden mogelijk van onder de 4 jaar. En 15 tot 20 procent zelfs onder de 2 jaar,” aldus Martin Ruiter. ,,De meeste bedrijven hebben bij een energiebesparing tot 10 procent de investeringen binnen 2 jaar terugverdiend. Besparen zij 10 tot 20 procent energie, dan is de terugverdientijd 2 tot 5 jaar. Bij 20 tot 40 procent besparing gaat het om ruim 5 jaar terugverdientijd,” aldus Ruiter. ,,Naast kostenbesparing levert een jaar lang energie besparen en duurzamer werken ook een beter imago en meer bewust personeel op” verwacht hij. Op basis van de uitkomsten van de Thermische Energie Scan wordt er voor ieder deelnemend bedrijf aan KIA Energie vervolgens een roadmap voor verbetering opgesteld. Tijdens twee workshops met sprekers doen bedrijven gezamenlijk inspiratie op en verkrijgen ze nieuwe inzichten. Ook zijn er bedrijfsbezoeken waarin ervaringen worden uitgewisseld met andere ondernemers en deskundigen en vervolgstappen worden afgesproken. Food Valley NL ondersteunt de bedrijven bij de communicatie over de behaalde resultaten.
Op 20 maart 2014 is de eerste terugkombijeenkomst. Dan wordt de eerste scan bekeken. Het productieproces van de bedrijven wordt beoordeeld en de bedrijven worden gekoppeld aan experts die kijken naar verdere verbeterslagen in onder meer energiebesparing en verduurzaming. Ieder bedrijf krijgt een besparingsadvies op maat.
Op 26 juni 2014 volgt de tweede terugkomsessie en 23 oktober 2014 vindt, tijdens Foodvalley Expo, de uitgebreide presentatie van het traject plaats. De bedrijven delen dan met de bezoekers de gerealiseerde resultaten als voorbeeld voor andere bedrijven die verder willen met duurzaam energiegebruik.
‘Tijdens casestudies kwamen besparingen naar voren tot wel 70%’
Het programma Koplopers in Ambitie (KIA) van Food Valley NL, Oost NV en Syntens richt zich op agrifoodondernemers die willen investeren en innoveren in duurzaamheid en gezonde voeding. Veel voedingsbedrijven formuleren ambitieuze doelstellingen, maar het vertalen van deze wensen naar de dagelijkse praktijk is vaak lastig. KIA helpt bedrijven om hun doelen te ondersteunen en te realiseren. KIA werkt naar een duurzamere en efficiëntere bedrijfsvoering die leidt tot meer winst en een goed imago. Het programma bestaat uit motiverende sessies en advies op de werkvloer over het verwaarden van restproducten, duurzaam energiegebruik, verminderen van het waterverbruik en het ontwikkelen van gezonde producten met een lager zout-, suiker- en vetgehalte.
Informatie of aanmelden als deelnemer aan KIA Energie kan via projectleider KIA Frances Fortuin, Food Valley NL, 0317- 466512, 06-20405783, [email protected]
Bron: KIA