Eerste Hollandse 100% plantaardige kaas gelanceerd
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Eerste Hollandse 100% plantaardige kaas gelanceerd

  • 20 mei 2021

Know how since 1936, no cow since 2020. Zo luidt de pay-off van het zojuist gelanceerde plantaardige merk WildWestLand. Hollandse kaasmakers Westland Kaas, bekend van Maaslander en Old Amsterdam, startten het merk samen met Those Vegan Cowboys: het plantaardige zuivellab van Vegetarische Slager-oprichters Jaap Korteweg en Niko Koffeman. Doel: echt lekkere plantaardige ‘Fromance’ maken, en tegelijkertijd de ontwikkeling ervan versnellen. De eerste producten liggen deze zomer in de supermarkt. 

Westland Kaas stapt als eerste Hollandse kaasmaker in het plantaardige segment

De twee bedrijven vonden elkaar in de ambitie om de duurzaamste en tegelijkertijd de lekkerste kaas te willen maken. Voor pioniers Those Vegan Cowboys is dat een vegan, microbiële variant uit gras die identiek is aan het origineel, maar dan zonder koe – een ontwikkeling die nog een paar jaar nodig heeft. Westland CEO Henny Westland sprak eerder de ambitie uit om in 2036, enkel nog klimaatneutrale kaas te produceren. Met de joint venture is Westland de eerste grote traditionele Hollandse kaasmaker die met een plantaardige variant de winkels in gaat. 

Het kaasmeisje anno 2021 promoot Fromance

De mascotte van WildWestLand is dan ook een modern kaasmeisje dat de trots van de familie toekomstbestendig wil maken. Maar ze laat zich de kaas niet van het brood eten – boven alles moet het fantastisch smaken. Ze ontmoet een cowboy met wilde ideeën over een stalen koe, en de rest is Fromance. Het kaasmeisje van nu noemt haar lekkernijen ‘Fromance’ om de gezamenlijke plantaardige ambities te vieren. Met Henny Westland en Jaap Korteweg in het achterhoofd een merkverhaal waar geen woord van verzonnen is.

Volledige opbrengst naar ontwikkeling plantaardige Fromance

De oprichters van WildWestLand geven aan dat de vonk is overgeslagen ‘for the love of cheese’. Door hun expertise te combineren kunnen de ondernemers hun ambities nu al deels waarmaken met lekkere Fromance. Toch is de Fromance van vandaag voor hen niet het einddoel – het is een manier om de ultieme duurzame lekkernij sneller te realiseren. Alle opbrengst van WildWestLand gaat daarom terug in innovatie van met name harde plantaardige varianten.

Juni bij de Albert Heijn

Medio juni kan het publiek kennismaken met de eerste drie Fromances: een traditionele neutrale variant genaamd Cream Passionel, het kruidenjuweeltje Garlic & Herb Affair en de milde smeerbare Unguilty Pleasure Dip. Meer Fromances zijn in ontwikkeling en worden mogelijk later dit jaar gelanceerd. WildWestLand is in gesprek met meerdere verkoopkanalen en ligt vanaf week 24 bij Albert Heijn. Nieuwsgierigen krijgen rond die tijd ook de kans om de producten als eerste te proeven in een ‘plant-based lover’s lunch’. 

wildwestland.com

Bron: WildWestLand