Circana, een toonaangevende adviseur op het gebied van consumer complexity, heeft een nieuwe uitgebreide studie gepubliceerd getiteld 'Race for Resilience: Innovation Pacesetters. Het rapport onthult afnemende productinnovaties in de zes grootste markten van Europa, als gevolg van de toenemende economische druk en dalende verkopen in Fast-Moving Consumer Goods (FMCG).
Van 2021 tot 2022 was er een opvallende daling van 16,5% in nieuwe productlanceringen, met name in Frankrijk, waar een daling van 27,4% werd waargenomen. Te midden van de economische onzekerheid hebben fabrikanten hun focus verlegd naar het prioriteit geven aan hun bestaande kernassortimenten om hun marktpositie veilig te stellen.
Terwijl grotere fabrikanten zich terughoudend opstelden, namen kleine en middelgrote fabrikanten het heft in handen en droegen bij aan 75% van alle nieuwe productlanceringen. Ondanks de moeilijkheid om een premie te krijgen voor nieuwe producten in deze uitdagende tijden, slaagden ze erin de groei vast te houden en hun marktaandeel te vergroten.
Het rapport werpt licht op de evolutie van de houding van de consument en benadrukt de toenemende verwachtingen van de consument voor producten die waarde, veelzijdigheid, duurzaamheid, vertrouwen en afstemming op hun levensstijl bieden. De producten die het best aan deze behoeften voldoen zijn lager geprijsd, gemakkelijk verkrijgbaar, gemakkelijk te gebruiken en passen naadloos in de routines van de consument.
Inspelend op gezondheidstrends hebben nieuwe productlanceringen in de categorie gekoeld en vers aanzienlijke waarde opgeleverd, goed voor 22% van de totale waarde van FMCG-innovatie. De categorieën babyvoeding en voeding voor huisdieren lieten ook indrukwekkende waardestijgingen zien, dankzij innovatie.
Overleven op de huidige markt wordt steeds moeilijker voor nieuwe producten door de voortdurende rationalisering van het assortiment van retailers. Slechts 74% van de nieuwe producten die in 2021 werden geïntroduceerd, bleven in hun tweede jaar in de schappen liggen. Desondanks floreerde 23% van de nieuwe productlanceringen en verdubbelde hun verkoopwaarde in het tweede jaar.
Om door dit veranderende landschap te navigeren, dringt Circana er bij merken op aan om hun innovaties af te stemmen op de veranderende behoeften van de consument en om gerichte innovatiestrategieën te ontwikkelen. "Deze strategieën kunnen helpen om groei te realiseren in 2023 en daarna, vooral omdat we blijven zien dat de regels van de categorie consumentengoederen worden herschreven", concludeert Circana's rapport.
Bron: Circana