Duurzaam? Alleen als het in de bonus is
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Duurzaam? Alleen als het in de bonus is

  • 06 juni 2025

Bijna drie op de tien Nederlanders (29%) koopt vaak tot altijd bewust duurzame(re) voedingsmiddelen. Nog eens 55% doet dit af en toe. Vooral vrouwen en hoger opgeleiden kiezen vaker voor deze producten. Tegelijkertijd denkt 43% van de consumenten dat die keuze weinig verschil maakt voor het milieu. Vooral jongeren en hoogopgeleiden geloven wél in een positief effect. Jonger dan 30 jaar? Dan is de kans groter dat je duurzame voeding als zinvoller beschouwt dan een 50-plusser.

Verpakking, seizoensaanbod en herkomst kleuren beeld consument

Wat ‘duurzaam’ precies is, blijkt lastig vast te leggen. Voor 54% van de Nederlanders gaat het om biologisch geproduceerde producten. Anderen denken aan seizoensgebonden aanbod (48%) of duurzame(re) verpakkingen (46%). Voor 57% telt ook de herkomst: hoe lokaler, hoe beter. Maar het vertrouwen in keurmerken is beperkt. Slechts 34% vertrouwt duurzaamheidslabels. Bij jongeren is dat met 46% hoger, bij vijftigplussers zakt het naar 28%. En 85% twijfelt sowieso weleens aan claims op verpakkingen.

Korting als belangrijkste drijfveer

De intentie om duurzaam te kiezen komt vooral voort uit milieubewustzijn en gezondheid. Voor 37% speelt het ontbreken van kunstmatige toevoegingen mee, 36% waardeert een betere kwaliteit. Toch blijft de portemonnee leidend. Meer dan de helft (53%) kiest sneller voor duurzaam bij een aanbieding. Voor 74% is prijs juist een reden om niet-duurzaam te kopen. Ook gewoonte (32%) en twijfel of een product écht duurzamer is (26%) spelen mee. Volgens 22% ontbreekt het simpelweg aan een goed alternatief.

“Een overstap op QR-codes op verpakkingen biedt een unieke kans om consumenten beter te informeren over duurzaamheid en herkomst,” zegt Randy Jagt, Future of Food-lead bij Deloitte.

Deloitte.com

Bron: Deloitte