Diepvries sleutelrol in strijd tegen voedselverspilling
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Diepvries sleutelrol in strijd tegen voedselver­spilling

  • 17 augustus 2022

Hoewel 75 procent van de Nederlanders tijdens het kopen van groente en fruit rekening houdt met voedselverspilling, gooit datzelfde percentage met regelmaat groenten weg omdat de houdbaarheidsdatum is verstreken. Iglo stelt dat een groot deel van de voedselverspilling kan worden tegengegaan als thuiskoks vaker zouden kiezen voor diepvriesgroenten.

Onderzoek

Uit een onderzoek van marktonderzoeksbureau Motivaction blijkt dat meer dan de helft van de consumenten vaker zou kiezen voor diepvriesproducten als ze er zeker van zouden zijn dat deze duurzamer, gezonder en lekkerder zijn. 79 procent van de ondervraagden gaf aan weinig over de voordelen van diepvries te hebben gehoord of gelezen. Nederlanders voelen zich drie keer zo veel aangetrokken tot versproducten als tot producten van de diepvriesafdeling in de supermarkt.

Voordelen

Michel Acda, general manager bij Iglo Nederland, denkt dat mensen eerder vers kopen omdat er te weinig kennis is over de voordelen van diepvriesproducten: “Ons gevoel zegt misschien dat we het beste verse producten kunnen kopen, omdat het gezonder lijkt. Maar dat is niet altijd het geval. En dat heeft onder andere te maken met de afstand die het product moet afleggen en hoe lang er tussen de oogst en het daadwerkelijk nuttigen zit. Diepgevroren producten zijn op hun rijpste moment geoogst en worden dan in een razendsnel tempo tot ver beneden het vriespunt gebracht. Diepgevroren producten behouden daardoor hun voedingswaarde en versheid.”

Levensmiddelenkrant.nl

Bron: Levensmiddelenkrant