De werkelijke kosten van ons voedsel
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

De werkelijke kosten van ons voedsel

  • 13 november 2018

Maar liefst 9 op de 10 Nederlanders denken in de komende vijf jaar meer te moeten betalen voor boodschappen om het milieu te sparen. Toch is slechts 37 procent hiervan een overtuigd voorstander. Ruim een kwart is niet bereid meer te betalen om de milieu-impact te verminderen en 36 procent heeft zich nog geen mening gevormd. Dit blijkt uit onderzoek dat PanelWizard in opdracht van ABN AMRO onder 2.065 consumenten heeft verricht.

In de prijs die consumenten nu betalen voor voedsel zijn de ‘maatschappelijke kosten’ meestal niet verwerkt. Deze verborgen kosten, zoals de CO2-uitstoot, onttrekken zich aan het gezichtsveld van consumenten, producenten en supermarkten. Door het groeiende bewustzijn dat de milieu-impact van voedselproductie moet worden verminderd, staat True Cost Accounting (TCA) in de belangstelling. Bij TCA wordt zowel de positieve als negatieve impact van een bedrijf op de omgeving inzichtelijk gemaakt. Het is aannemelijk dat TCA eerst dient als ‘schaduwprijs’. Op basis van deze schaduwprijs kunnen boeren, verwerkers en supermarkten in gesprek gaan om concrete verduurzamingsacties te formuleren. Dit biedt alle partijen de mogelijkheid weloverwogen productie- en  aankoopkeuzes te maken. Het volledige rapport is te downloaden via de site van ABN AMRO.

www.abnamro.nl

Bron: © ABN AMRO