De online boodschap
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

De online boodschap

  • 08 september 2015
  • Door: Dennis Favier

Nog niet zo lang geleden werd internetverkoop van voedselproducten afgedaan als klein en onbelangrijk. Dit zou zo hard niet gaan lopen, want eten wat je wilt kopen moet je eerst zien en voelen. De winkelvloer zou om die en andere redenen de belangrijkste marktplaats van voedsel blijven.

Niet dus. In de afgelopen jaren zijn internetaanbieders van eten als paddenstoelen uit de grond geschoten. Eerst enkel kleine aanbieders van streekboxen, maar toen zij succesvol bleken, betraden ook de grote jongens het speelveld van de online voedselverkoop. Nu al is online verkoop van voedsel in Nederland goed voor een half miljard. De prognoses zijn dat dit in 2020 is verviervoudigd. Ter vergelijk: in Engeland is dat al 15 miljard en wordt geschat dat het over vijf jaar op 28 miljard bedraagt.

Albert Heijn loopt inmiddels al een tijdje mee met Albert.nl en heeft recent aangekondigd HelloFresh te volgen met het aanbieden van maaltijdboxen. En ‘new kid on the block’ Picnic gaat op zijn beurt weer de strijd aan met Albert Heijn door boodschappen te gaan bezorgen zonder bezorgkosten.

Supermarkten die nu nog niet groots hebben ingezet op de online markt, zal het waarschijnlijk net zo vergaan als de kledingwarenhuizen die al jarenlang hun omzet zien verdwijnen naar online aanbieders, terwijl zij met de dure vierkante meters in de stadcentra opgescheept zitten. Met faillissementen en duizenden werklozen tot gevolg.
Geldt dit dan voor al het voedsel dat wij kopen? Ik denk het niet. De grote bulk verschuift naar online, maar aanbod van ambachtsproducten zal nog steeds veel in winkels geschieden: omdat de producten afhankelijk zijn van het verhaal en de beleving. 

Dennis Favier in professioneel Food Designer en Creative Director bij innovatiebedrijf TOP bv, en vertaalt technologische innovaties naar interessante toepassingen

Bron: © Karin Jonkers