De missie van SNX: Snacken zonder schuldgevoel
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

De missie van SNX: Snacken zonder schuldge­voel

  • 10 februari 2025

Ook naar de OSV-winterbarbecue geweest? Dikke kans dat je daar je tanden hebt gezet in een hamburger van SNX Food. Het bedrijf uit de Bilt wil hét nieuwe en gezondere snackmerk zijn voor iedereen in Nederland.

Een smakelijke snack verorberen zonder schuldgevoel. Een utopie? Niet volgens SNX Food. Een greep uit de bruine fruitschaal of hap van een hamburger kan volgens de nieuwkomer op de snackmarkt wel degelijk op meer verantwoorde wijze. SNX -dat je inderdaad uitspreekt als ‘snacks’ - werkt met lokale en landelijke bedrijven en importeert zoveel mogelijk vanuit binnen Europa. Ook komt er minder vlees aan de hamburger te pas. Snacken met een positievere impact, noemt CEO Tessa Rijn dat. “Onze hamburger biedt het beste van beide en bestaat voor 50 procent uit Nederlands kwaliteitsrundvlees en voor 50 procent uit plantaardig materiaal. Ook bevat hij 30 procent minder zout en vet dan de meeste andere op de markt en heeft hij Nutri-Score A. Toch heb je dankzij onze receptuur het gevoel dat je een volvette hamburger eet. Ook de echte carnivoor eet ‘m met smaak.”

Bijzonder moment

Het bedrijf wil hét nieuwe snackmerk zijn voor iedereen in Nederland. Op de meest recente OSV-barbecue konden bezoekers de hybride hamburgers proeven. Een bijzonder moment. Enkele jaren daarvoor had Tessa op een barbecue van de netwerkorganisatie al gesproken met verschillende spelers uit de voedingsindustrie. Destijds zat ze nog middenin de productontwikkeling. “En nu kon ik er dus ook het eindproduct laten zien”, zegt ze. “De ideale hamburger, die niet alleen gezonder maar ook gewoon heel lekker is. Veel burgers scoren hoog op toevoegingen. Dat begrijp ik gewoon niet. Onze producten hebben geen toegevoegd zout. En alleen vet afkomstig van het vlees zelf.”

In het assortiment vinden we naast burgers en broodjes ook bitterballen en kroketten. Ze bestaan voor 25 procent uit rundvlees, bevatten eveneens 30 procent minder zout en vet en hebben Nutri-Score B. 

Semira van Hees (links) en Tessa Rijn

Kilo’s en hobbels

De snacks van het merk deden begin 2024 hun intrede op de markt. Het idee ervoor ontstond zo’n vier jaar daarvoor in de coronapandemie. Tessa zat net als veel Nederlanders thuis. Berichten dat een deel van de thuiszitters meer snackte en wat kilootjes aankwam brachten haar op een idee. “We willen allemaal snacken. Zelf hou ik ook enorm van lekker eten. Maar ja, het liefst wel met zo min mogelijk negatieve gevolgen. Ik begon me te verdiepen in manieren om gezonder en met minder impact te snacken. En zo ging het idee om zelf een snackmerk te beginnen steeds meer leven. Ik heb geen achtergrond in de voeding maar had een bedrijf in HR. De ondernemerszin was er dus al.”

Productontwikkeling heeft vaak flink wat voeten in de aarde. Hoewel Tessa met haar team voortvarend aan de slag ging, waren er verschillende hobbels op het snackpad. “Het vinden van de juiste balans tussen meer verantwoord en smakelijk was niet eenvoudig. Bovendien maakten we een klassieke fout in de ontwikkeling van onze bitterballen omdat we vergeten waren alle stappen in de receptuur nauwgezet vast te leggen. Tja, toen konden we dus niet herproduceren. Ook ging er wat mis in de eerste hamburgerproductie. Na enig onderzoek kwamen we erachter dat de producent niet exact dezelfde handelingen had uitgevoerd. Het resulteerde in een compleet ander product. We hebben dus wel geleerd hoe nauw het volgen van een recept luistert.”

Puzzelen 

Des te blijer was de ondernemer dan ook dat ze al een product klaar had staan toen hybride vlees steeds meer in opkomst kwam. Er is vraag naar, merkt ze. Vanaf zijn marktintrede schoof SNX aan tafel bij grote cateraars. Inmiddels zijn de snacks te vinden bij golfclubs, voetbalclubs, horecabedrijven en slagerijen. En er zit nog meer in de koker van het snackmerk. Op dit moment wordt er hard gewerkt aan kaassoufflés en saucijzenbroodjes, eveneens met 30 procent minder vet en zout. De prototypes zijn ontwikkeld. Op dit moment is SNX in gesprek met producenten. 

Het ontwikkelen van de snacks voelt voor Tessa af en toe als het oplossen van een puzzel. Frustrerend bij tijd en wijle, maar ook ontzettend mooi. Sterker nog: “Ik heb de leukste baan die er is. Bitterballen ontwikkelen voor je werk, dat is toch geweldig? Vergis je niet: er komt veel expertise aan te pas. Zo doen we een beroep op een heel team van zowel voedseltechnologen als chef-koks. Juist het samenkomen van die twee verschillende werelden zorgt voor magie. Oftewel: voor producten waar wij trots op zijn.”

Snxfood.com

Bron: Vakblad Voedingsindustrie 2025