Wat is de plaats van de mens op de arbeidsmarkt in een technologie-gedreven toekomst? De nieuwe generatie groeit op in een digitale wereld en vindt ‘connecting people, machines en systems’ heel normaal. Toch wordt de steeds slimmer wordende robot ook als een bedreiging gezien. De afhankelijkheid ervan en de afname aan menselijk contact doordat robots een steeds prominentere plaats in ons leven innemen, baart veel Nederlanders zorgen.
In diverse onderzoeken is aandacht besteed aan die bedreiging. Inderdaad, robotisering kán leiden tot een krimp aan werkgelegenheid als robots taken overnemen. Daarom moeten we schakelen. Laat die robots het zware geestdodende werk doen en zet je mensen in op een niveau waar een robot geen rol kan spelen. Dat betekent dat er minder laag geschoold personeel aan de lopende band staat, en dat bijscholing vaak noodzakelijk is. Feit blijft echter dat niet iedereen de capaciteit heeft om door te dringen tot een hoger niveau.
Als er meer robots worden ingezet, wordt de rol van de technicus belangrijker. Nu al is er een chronisch tekort aan hoogopgeleide technici. Dan is het wel even schrikken als je ’s morgens tijdens het ontbijt in de krant leest dat er een studentenstop is ingesteld bij hogere technische opleidingen. Hebben we de jeugd eindelijk zover dat ze voor techniek kiezen, kan het niet! En dat terwijl de campagne om de jeugd richting techniek te sturen al een paar jaar loopt. Daar speel je als opleidingsinstituut toch op in? Onbegrijpelijk. Daar kan ik me nou over opwinden terwijl ik mijn eitje pel.
Saskia Stender
Bron: © Vakblad Voedingsindustrie 2016