Na een hele scherpe terugval in 2020 en 2021 aten we in 2022 weer volop in (bedrijfs)restaurants. Hierdoor daalde de consumptie van groenten en fruit thuis in 2022 met drie procent. In horeca en catering groeide het verbruik daarentegen met 58 procent.
Onder de streep geeft dit voor 2022 hetzelfde resultaat voor consumptie van groenten en fruit als in 2021. Er is een verschil tussen groenten en fruit: de consumptie van groenten groeide met 3 procent die van fruit daalde juist met 3 procent. Dit blijkt uit informatie van GroentenFruit Huis op basis van cijfers van GfK en Foodstep. Hiermee is een einde gekomen aan de jaarlijkse groei van de afgelopen 3 jaar. Het goede nieuws is dat de consumptie nog duidelijk boven het niveau uitstijgt van voor corona (2019).
Consumenten willen graag worden geholpen bij het kiezen van hun maaltijd. De verkoop van verspakketten groeit onverminderd door. Ten opzichte van 2021 groeide deze productgroep met 20 procent. Ook de kopers van maaltijdboxen omarmden het gemak en bestelden in 2022 16 procent meer maaltijdboxen online.
Het aandeel online verkopen in de totale verkopen van groenten en fruit blijft stabiel: 7 procent van de omzet in groenten en fruit wordt behaald via online verkopen. In 2022 bestelden iets meer huishoudens online groenten en fruit.
Huishoudens uit alle inkomensklassen kochten minder groenten en fruit. Daaruit kunnen we concluderen dat prijs wel degelijk een rol speelt bij de aankoop van groenten en fruit. De voorgenomen btw-verlaging voor groenten en fruit naar 0 procent kan hier verandering in brengen.
Bron: GroentenFruitHuis