Duurzaamheidsclaims: Zorg ervoor dat het klopt
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Duurzaam­heids­claims: Zorg ervoor dat het klopt

  • 12 januari 2023

Beter voor de planeet! Een duurzamere keuze! Wanneer u een duurzaam voedingsmiddel ontwikkelt of op de markt brengt, wilt u als ondernemer dit natuurlijk graag vermelden op de verpakking en in reclame. Hier zijn echter wel steeds meer regels aan verbonden. 

Ondernemers die duurzame voedselproducten ontwikkelen of op de markt brengen, moeten zich bewust zijn van het groeiende aantal regels. Duurzaamheid kan een breed scala aan onderwerpen omvatten, van milieuoverwegingen tot ethische kwesties zoals dierenwelzijn en arbeidsomstandigheden. Daarom moeten ondernemers in hun verklaringen aangeven in welk opzicht hun product duurzaam is en hun beweringen met deugdelijk bewijsmateriaal onderbouwen.

Nieuwe Milieu- en Duurzaamheidsreclamecode

Niet-naleving van de duurzaamheidsregels kan in Nederland leiden tot boetes en sancties van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) en de Reclame Code Commissie (RCC). De ACM richt zich momenteel op duurzaamheidsclaims en heeft onlangs ingegrepen in de kledingsector. De RCC, opgericht door belanghebbenden uit de reclamebranche, behandelt klachten van consumenten en bedrijven en kan weliswaar geen boetes opleggen, maar wel aanbevelen reclame te staken.

"Zorg ervoor dat de onderbouwing voor jouw claim 100% op orde is, vóórdat je hem communiceert"

Een bijgewerkte versie van de milieu- en duurzaamheidsreclamecode zal naar verwachting vanaf begin 2023 van kracht zijn. De nieuwe regels voor duurzaamheidsclaims zijn concreter en specifieker; zo geldt voor de term 'klimaatneutraal' nu een extreme bewijslast en is het bijna onmogelijk om deze claim voldoende te onderbouwen.

Zware bewijslast

Ondernemers moeten ervoor zorgen dat de onderbouwing van hun claim 100% in orde is alvorens deze te communiceren. Als een claim wordt gemaakt in vergelijking met een concurrent, geldt een hoge bewijslast. Claims over de CO2-voetafdruk van een product moeten juridisch kloppen ten opzichte van elke mogelijke concurrent die een consument kan bedenken. Ondernemers moeten hun claims ook op de verpakking toelichten en vage of misleidende uitspraken vermijden.

Lees het hele artikel met praktijkvoorbeelden op ABNAMRO

Bron: ©Pixabay