Steeds vaker kiezen consumenten voor producten met een duurzamer keurmerk. Dit komt naar voren in de jaarlijkse Monitor Keurmerken Retail van Circana. Hierbij is een significante groei zichtbaar in de verkoop van voedingsmiddelen met een duurzaamheidscertificaat.
De meest recente cijfers tonen aan dat maar liefst een kwart van alle verkochte voedingsproducten nu een duurzamer keurmerk draagt. Dit percentage lag vorig jaar nog op 22,3%. Opvallend is de omzetstijging van deze producten, die met 22% bijna twee keer zo hard groeit als de totale foodomzet, die met 9,5% toenam. Deze groei wordt voornamelijk aangedreven door de toename in de verkoop van pluimveevlees met een Beter Leven Keurmerk (1 ster) en de aanhoudende populariteit van biologische producten.
Het Beter Leven Keurmerk, met 1 ster, speelt een sleutelrol in deze trend. In 2023 werd bijna 500 miljoen euro aan regulier pluimveevlees vervangen door vlees met dit keurmerk. Als gevolg hiervan draagt nu 60% van de verkochte kip een keurmerk, een forse stijging ten opzichte van 44,1% in 2021. Daarnaast is er een significante groei in de verkoop van biologisch fruit, met een indrukwekkende toename van 91,3%. De totale omzet van biologische voeding steeg met 14,5%, waardoor de totale waarde in 2023 uitkwam op 1,6 miljard euro.
Naast vlees en fruit zijn er ook opmerkelijke stijgingen in de verkoop van biologische vis (32%) en kaas (22,4%). Biologische kruidenierswaren vertonen eveneens een sterke groei met bijna 12%. Het Beter Leven Keurmerk domineert de markt met een omzet van bijna 3 miljard euro. Interessant is dat de monitor geen gegevens van discounters als Aldi en Lidl meeneemt. Wanneer deze worden inbegrepen, zou de totale omzet van producten met een duurzamer keurmerk de grens van 10 miljard euro in 2023 kunnen overschrijden.
Bekijk het Keurmerkenrapport van Circana.
Bron: Bionext