Wij doorzoeken momenteel meer dan 4.000 artikelen, een moment geduld...
Wij doorzoeken momenteel meer dan 4.000 artikelen, een moment geduld...
Als we het aanbod vegetarische opties verhogen, zou de consument hier dan vaker voor kiezen? Er werden drie verschillende experimenten uitgevoerd door wetenschappers van de universiteit van Oxford om deze vraag te beantwoorden.
In het eerste experiment, uitgevoerd in een universiteitskantine, werd het effect onderzocht van het veranderen van de verhouding van het aantal vegetarische maaltijden ten opzichte van vleesmaaltijden. In plaats van één vegetarische optie en twee maaltijden met vlees, veranderde het aanbod in twee vegetarische maaltijden en één maaltijd met vlees. Het resultaat: het aantal verkochte maaltijden met vlees daalde met 19%.
Experiment twee werd uitgevoerd in 18 verschillende bedrijfscafetaria’s. Hier werden er meer vegetarische opties toegevoegd aan de menukaart. Bij dit experiment was er een kleine toename van het aantal vegetarische maaltijden met 2,3%.
In het laatste experiment werd er een onderzoek uitgevoerd onder 2.205 volwassen in het Verenigd Koninkrijk. Bij dit onderzoek werden maaltijdkeuzes van de deelnemers vergeleken van willekeurige menu’s bestaande uit: (1) één vegetarische en drie vleesopties, (2) twee vegetarische en twee vleesopties en (3) drie vegetarische en één vleesoptie. De resultaten van dit experiment lieten een duidelijke toename in de keuze voor de vegetarische opties zien wanneer dat aandeel in de keuze het grootst was.
Uit deze studies blijkt dat het verhogen van de beschikbaarheid van vegetarische opties effectief is in het verminderen van vleeskeuze.
Bron: Biomed Central
Vakblad Voedingsindustrie is een project van b2b Communications BV
© COPYRIGHT 2024 VOEDINGSINDUSTRIE | ALLE RECHTEN VOORBEHOUDEN
Powered by Wallbrink Crossmedia © 2024
Een abonnement kost € 80,- exclusief 9% BTW per jaar.
Wij werken conform de privacywetgeving. Na uw aanmelding ontvangt u een e-mail met een bevestigingslink. Pas nadat u deze link heeft aangeklikt bent u geregistreerd als ontvanger van de nieuwsbrief. Vindt u de mail niet in uw inbox, kijk dan ook bij ongewenste e-mail.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Aenean commodo ligula eget dolor. Aenean massa. Cum sociis natoque penatibus et magnis dis parturient montes, nascetur ridiculus mus. Donec quam felis, ultricies nec