Consument kiest voor vegetarisch als aanbod groter is
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Consument kiest voor vegetarisch als aanbod groter is

  • 03 februari 2022

Als we het aanbod vegetarische opties verhogen, zou de consument hier dan vaker voor kiezen? Er werden drie verschillende experimenten uitgevoerd door wetenschappers van de universiteit van Oxford om deze vraag te beantwoorden.

In het eerste experiment, uitgevoerd in een universiteitskantine, werd het effect onderzocht van het veranderen van de verhouding van het aantal vegetarische maaltijden ten opzichte van vleesmaaltijden. In plaats van één vegetarische optie en twee maaltijden met vlees, veranderde het aanbod in twee vegetarische maaltijden en één maaltijd met vlees. Het resultaat: het aantal verkochte maaltijden met vlees daalde met 19%.

Experiment twee werd uitgevoerd in 18 verschillende bedrijfscafetaria’s. Hier werden er meer vegetarische opties toegevoegd aan de menukaart. Bij dit experiment was er een kleine toename van het aantal vegetarische maaltijden met 2,3%.

In het laatste experiment werd er een onderzoek uitgevoerd onder 2.205 volwassen in het Verenigd Koninkrijk. Bij dit onderzoek werden maaltijdkeuzes van de deelnemers vergeleken van willekeurige menu’s bestaande uit: (1) één vegetarische en drie vleesopties, (2) twee vegetarische en twee vleesopties en (3) drie vegetarische en één vleesoptie. De resultaten van dit experiment lieten een duidelijke toename in de keuze voor de vegetarische opties zien wanneer dat aandeel in de keuze het grootst was. 

Uit deze studies blijkt dat het verhogen van de beschikbaarheid van vegetarische opties effectief is in het verminderen van vleeskeuze.

Biomedcentral.com

Bron: Biomed Central