Cérélia kiest opnieuw voor dieptrekmachines Multivac
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Cérélia kiest opnieuw voor dieptrek­ma­chines Multivac

  • 01 mei 2018
  • Door: Janneke Vermeulen

Pannenkoeken bakken is een complex kunstje. Met ruim 1 miljoen pannenkoeken die dagelijks van de band rollen, is Cérélia één van de grootste pannenkoekenbakkers ter wereld. Een schaal die professionalisering en aanpassingsvermogen vereist. Én betrouwbare verpakkingsmachines. 

Aan de oevers van de Beneden Merwede, tussen Sliedrecht en Papendrecht, ligt het terrein van de Nederlandse tak van Cérélia. Het bedrijf - voorheen bekend als De Bioderij - kwam in 2015 in Franse handen. Eind vorig jaar werd definitief afscheid genomen van de oude naam, maar de corebusiness in Sliedrecht is hetzelfde gebleven. Behalve pannenkoeken worden hier dagelijks miljoenen poffertjes en American pancakes geproduceerd, die wereldwijd bij zo’n 200 internationale afnemers in de retail en foodbranche terecht komen. “Iedereen ter wereld kan genieten van onze producten, met de smaak van thuisgemaakt, misschien wel beter,” aldus Walter Kluit, directeur van Cérélia Nederland. Vanuit het nieuwe kantoor, gelegen naast de fabriek, vertelt hij over de complexiteit die komt kijken bij de schaal en het niveau waarop het bedrijf opereert. “Voedselveiligheid, gekwalificeerd personeel, betrouwbare verpakkingen; alles moet kloppen. Het is een kunstje dat we elke dag weer samen moeten flikken.” Aad Stam, head of engineering, vult aan: “Met ons team volgen we continu de laatste ontwikkelingen op gebied van techniek. Door hierin te blijven investeren, kunnen we elke dag beter en betrouwbaarder produceren.” 

Pannenkoeken bakken is een complex kunstje

Stam vertelt hoe Cérélia, dat vooral produceert voor private labels, kwam tot de introductie van het merk JAN, in 2010: “In die tijd daalden de volumes omdat de kwaliteit onder de maat was. Er is hier hard gewerkt om de lekkerste pannenkoek te maken. En met succes: het merk JAN groeit sinds de introductie jaar op jaar en zorgt tevens voor een toename van de totale categorie van koelverse pannenkoeken en poffertjes.” 

Professionalisering en innovatie

De verschillende en alsmaar veranderende eisen van de afnemers, alsmede de enorme schaal waarop geproduceerd wordt, vragen om een hoge mate van professionalisering en innovatie. Stam licht toe: “Qua voedselveiligheid en hygiëne voldoen we aan de hoogst haalbare nationale en internationale codes. In Groot-Brittannië bijvoorbeeld, waar die eisen hoger liggen dan elders, kunnen we zonder problemen leveren.” Ook op het gebied van digitalisering loopt Cérélia voorop. Stam: “We hebben in de fabriek net zo’n 20 RVS computerzuilen geïnstalleerd, die veel papierwerk vervangen. Bij een audit maken we nu meteen een uitdraai van bijvoorbeeld weegwaarden en andere CCP’s. En we maken gebruik van vingerscans voor toegang tot productieruimten waarmee we snel in kaart kunnen brengen welke medewerkers zich waar bevinden. Handig bij ontruimingen en tijdregistraties.”

Degelijke verpakkingen

De professionalisering bij Cérélia vertaalt zich ook in een solide machinepark. Voor de verpakkingen van veel houdbare producten, werkt het bedrijf met de dieptrekmachines van MULTIVAC. Stam: “De machines kunnen onze capaciteit aan en leveren degelijke verpakkingen. Ze zijn hygiënisch in gebruik vanwege de open structuur en aflopende contactvlakken. Bovendien kunnen ze werken met meerdere soorten folies. Voor een ambachtelijke uitstraling maken we gebruik van een dunne, flexibele folie. Voor een premium uitstraling kiezen we voor een harde folie, die kan variëren in dikte.” 

Onlangs zijn er vier compleet nieuwe inpaklijnen besteld, elk met twee beladingsrobots. Twee machines zijn al in gebruik genomen. Als ze binnenkort allemaal operationeel zijn, wordt zo’n 80% van onze producten verpakt door de dieptrekmachines, waaronder ook de pannenkoeken voor JAN. Nieuw zijn de beladingsrobots en het visionsysteem. Die vervangen handelingen die voorheen semi-automatisch waren. Leidt dat dan ook tot een hoger rendement? Stam: “De overall capaciteit zal waarschijnlijk wel iets verbeteren, maar ik verwacht vooral minder productafval en minder handkracht. Dus onder de streep zijn we efficiënter uit.” 

Alternatieve opties

Toen de oude machines na 15 jaar vervangen moesten worden, was de keuze voor MULTIVAC niet zonneklaar. Stam: “We waren zeer tevreden over de machines en de service van MULTIVAC, maar hebben natuurlijk ook alternatieve opties verkend. Toch kwamen we weer bij MULTIVAC uit. Deels vanwege het feit dat ons technisch en productiepersoneel bekend is met de principes van de machines. Daarnaast staat achter MULTIVAC Nederland een degelijk moederbedrijf in Duitsland, dat schept vertrouwen. MULTIVAC durfde ons de garantie te geven waar wij om vroegen. Het is een professioneel bedrijf, dat betrouwbare machines levert die voldoen aan de laatste technische, kwaliteits-, hygiëne- en veiligheidseisen. Dat past uitstekend bij onze filosofie.” 

Foto mannen: V.l.n.r. Mart de Koning, Aad Stam en Walter Kluit

www.multivac.nl

Bron: © Fotobureau Roel Dijkstra