Wij doorzoeken momenteel meer dan 4.000 artikelen, een moment geduld...
Wij doorzoeken momenteel meer dan 4.000 artikelen, een moment geduld...
Het plan om de btw op groente en fruit te verlagen van 9% naar 0% is niet alleen ingewikkeld, maar zal ook niet helpen om mensen gezonder te laten eten. Dat blijkt uit een onderzoek van SEO.
Het neutraliteitsprincipe in de btw stelt dat de overheid geen specifieke doelen kan nastreven door middel van gedifferentieerde btw-tarieven, zoals het stimuleren van een gezonde levensstijl. Dit maakt het juridisch niet haalbaar om een btw-tarief te differentiëren voor groente en fruit. Bovendien zijn de grenzen tussen verschillende producten vaak vaag, waardoor het moeilijk is om een afbakening te maken zonder juridische procedures en grote budgettaire kosten te riskeren. De budgettaire kosten liggen, afhankelijk van de gekozen variant, tussen de € 550 en de 950 miljoen. De Belastingdienst ziet ook forse risico's bij de uitvoering en handhaving van het plan, zelfs als er veel personeel wordt ingezet.
De gezondheidseffecten van een kleine stijging in de consumptie van groente en fruit (4 procent) zijn waarschijnlijk beperkt. Er zijn alternatieve instrumenten beschikbaar, zoals belastingen op ongezond voedsel (suikertaks), beperkingen op de verkrijgbaarheid van ongezond voedsel en subsidies op groente en fruit, die mogelijk grotere effecten hebben en minder budgettaire lasten met zich meebrengen.
Het kabinet zal de onderzoeksresultaten zorgvuldig bestuderen en de Tweede Kamer zal voor de zomer een inhoudelijke reactie ontvangen.
Lees het volledige rapport: ‘Een btw-nultarief voor groenten en fruit’
Bron: SEO
Vakblad Voedingsindustrie is een project van b2b Communications BV
© COPYRIGHT 2024 VOEDINGSINDUSTRIE | ALLE RECHTEN VOORBEHOUDEN
Powered by Wallbrink Crossmedia © 2024
Een abonnement kost € 80,- exclusief 9% BTW per jaar.
Wij werken conform de privacywetgeving. Na uw aanmelding ontvangt u een e-mail met een bevestigingslink. Pas nadat u deze link heeft aangeklikt bent u geregistreerd als ontvanger van de nieuwsbrief. Vindt u de mail niet in uw inbox, kijk dan ook bij ongewenste e-mail.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Aenean commodo ligula eget dolor. Aenean massa. Cum sociis natoque penatibus et magnis dis parturient montes, nascetur ridiculus mus. Donec quam felis, ultricies nec