Het buitenbeentje of hip en vooruitstrevend: lange tijd was biologisch vooral een nichemarkt. Maar dat gaat komend decennium flink veranderen. 5X waar én waarom biologisch de komende 10 jaar booming wordt, volgens Michaël Wilde, directeur Bionext, de brancheorganisatie van de biologische sector.
Afgelopen december werd door de EU de “Green Deal” gepresenteerd: een investering van honderden miljarden euro’s in alles wat bijdraagt aan een schoner klimaat. Om op die manier voor 2050 het eerste klimaatneutrale continent ter wereld te worden. Waarbij er groots wordt ingezet op de biologische landbouw. Door financiële steun aan biologische boeren die elke dag samenwerken met de natuur, wordt het aantrekkelijker om op deze manier te boeren. Als de biologische landbouwsector toeneemt, zal ook het aanbod biologische producten stijgen.
We zien dat het prijsverschil tussen biologische en niet-biologische producten kleiner wordt naarmate het biologisch aanbod in de markt groeit. Met name bij seizoensproducten. We weten dat veel consumenten biologisch al willen verkiezen boven andere producten, maar dat de prijs die keuze soms belemmert. Deze ontwikkeling zorgt dat consumenten sneller zullen kiezen voor de biologische variant.
Je kunt er bijna niet omheen… steeds meer mensen kiezen ervoor om minder vlees te eten. En als je dan een stukje vlees eet, wil je dat het een goed stukje is. Zowel qua kwaliteit, als qua omstandigheden. Biologisch vlees scoort 3 sterren in het Beter Leven keurmerk, wat maakt dat consumenten vaker biologisch vlees kopen.
Nederlanders zoeken steeds meer verbinding met hun voedsel. Ze willen niet alleen weten waar hun eten vandaan komt, maar ook hoe de voedselproductie bijdraagt aan een betere wereld. Niet alleen thuis, ook als we uit eten gaan letten we hier op. Ondernemers kiezen vanuit bewust en vanuit profilering vaker voor biologische voeding in hun keuken. In restaurants, maar ook in de kinderopvang, ziekenhuizen en verzorgingstehuizen, op steeds meer plekken en in steeds meer keukens zien we biologisch.
Producenten brengen steeds vaker een biologische variant van hun product op de markt. Hierdoor kun je vaker voor biologisch kiezen. Daarnaast komen er veel nieuwe biologische producten op de markt. Die spelen ook in op leefstijltrends als plantaardig of koolhydraatarm. Zo hoef je niet meer tussen je idealen te kiezen: nieuwe producten zorgen ervoor dat je zowel voor plantaardige of koolhydraatarm als voor biologisch kunt gaan.
Bron: © Bionext