Hoe ontwikkelt de biologische markt zich in Nederland? Met de komst van de BioMarktMeter is daar vanaf nu wekelijks inzicht in. Wageningen University & Research voert deze nieuwe monitor uit in opdracht van het ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur (LVVN).
De BioMarktMeter volgt vraag en aanbod van biologische producten in supermarkten, inclusief prijs, promotie en assortiment. Uit de eerste meting blijkt dat de prijsverschillen aanzienlijk kunnen zijn. Zo kost biologisch varkensvlees gemiddeld €18,62 per kilo, tegenover €8,23 voor gangbaar vlees. Ook biologische Nederlandse kaas is met €16,11 per kilo ruim twee keer zo duur als de niet-biologische variant van €8,11. Bij aardappelen, melk en wortelen zijn de verschillen kleiner.
Het aandeel biologische producten in promotiefolders is relatief klein. In het eerste kwartaal van 2025 lag dit aandeel tussen de 0,4 en 5,7%, met een gemiddelde van 2,8% bij vijf grote supermarkten: Albert Heijn, Aldi, Jumbo, Lidl en PLUS.
De monitor maakt deel uit van het Actieplan Groei van biologische productie en consumptie 2022–2030, met als doel 15% biologisch landbouwareaal in 2030. Naast wekelijkse metingen en maandrapportages wordt de BioMarktMeter later dit jaar uitgebreid met verkoopcijfers uit foodservice en speciaalzaken, en inzichten in consumentengedrag. Alle gegevens zijn beschikbaar via www.staatvanbiologisch.nl onder het tabblad BioMarktMeter.
Bron: Wageningen University & Research