Belgen klagen massaal over voedselveiligheid in 2024
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Belgen klagen massaal over voedsel­vei­lig­heid

  • 25 maart 2025

Het Belgische voedselagentschap FAVV kreeg vorig jaar meer meldingen van consumenten dan ooit. In totaal kwamen er 5222 klachten binnen bij het Meldpunt voor de Consument, een stijging van 7% ten opzichte van 2023. Dat komt neer op gemiddeld 21 klachten per werkdag.

Hygiëne en ziektevermoedens domineren meldingen

De meeste klachten gingen over hygiëne (30%). Consumenten uitten zorgen over de netheid van zaken, personeel of de aanwezigheid van ongedierte. Daarnaast meldde 27% dat ze ziek waren geworden na het eten van een bepaald levensmiddel. Klachten over bewaarmethoden zoals temperatuur en houdbaarheidsdata vormden 17% van het totaal.

Meer dan helft van klachten leidt tot actie

Het FAVV neemt de signalen serieus: 94% van de klachten werd binnen 30 dagen afgehandeld. In 49% van de daaropvolgende inspecties bleken de klachten gegrond. In 6% van de gevallen troffen controleurs andere overtredingen aan dan waarover geklaagd was. In totaal leidde 55% van de meldingen tot maatregelen op locatie.

Ook vragen pieken bij Belgisch meldpunt

Naast klachten verwerkte het FAVV in 2024 ook 4322 vragen, een toename van ruim 10%. Die gingen onder meer over etikettering, terugroepacties en hygiëne. 98% van de vragen werd binnen vier werkdagen beantwoord.

Vicepremier David Clarinval stelt dat het recordaantal meldingen bewijst dat consumenten alerter zijn, en dat het systeem werkt zoals bedoeld.

Favv-afsca.be

Bron: FAVV