Wij doorzoeken momenteel meer dan 4.000 artikelen, een moment geduld...
Wij doorzoeken momenteel meer dan 4.000 artikelen, een moment geduld...
Het Belgische voedselagentschap FAVV kreeg vorig jaar meer meldingen van consumenten dan ooit. In totaal kwamen er 5222 klachten binnen bij het Meldpunt voor de Consument, een stijging van 7% ten opzichte van 2023. Dat komt neer op gemiddeld 21 klachten per werkdag.
De meeste klachten gingen over hygiëne (30%). Consumenten uitten zorgen over de netheid van zaken, personeel of de aanwezigheid van ongedierte. Daarnaast meldde 27% dat ze ziek waren geworden na het eten van een bepaald levensmiddel. Klachten over bewaarmethoden zoals temperatuur en houdbaarheidsdata vormden 17% van het totaal.
Het FAVV neemt de signalen serieus: 94% van de klachten werd binnen 30 dagen afgehandeld. In 49% van de daaropvolgende inspecties bleken de klachten gegrond. In 6% van de gevallen troffen controleurs andere overtredingen aan dan waarover geklaagd was. In totaal leidde 55% van de meldingen tot maatregelen op locatie.
Naast klachten verwerkte het FAVV in 2024 ook 4322 vragen, een toename van ruim 10%. Die gingen onder meer over etikettering, terugroepacties en hygiëne. 98% van de vragen werd binnen vier werkdagen beantwoord.
Vicepremier David Clarinval stelt dat het recordaantal meldingen bewijst dat consumenten alerter zijn, en dat het systeem werkt zoals bedoeld.
Bron: FAVV
Vakblad Voedingsindustrie is een project van b2b Communications BV
© COPYRIGHT 2025 VOEDINGSINDUSTRIE | ALLE RECHTEN VOORBEHOUDEN
Powered by Wallbrink Crossmedia © 2025
Een abonnement kost € 80,- exclusief 9% BTW per jaar.
Wij werken conform de privacywetgeving. Na uw aanmelding ontvangt u een e-mail met een bevestigingslink. Pas nadat u deze link heeft aangeklikt bent u geregistreerd als ontvanger van de nieuwsbrief. Vindt u de mail niet in uw inbox, kijk dan ook bij ongewenste e-mail.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Aenean commodo ligula eget dolor. Aenean massa. Cum sociis natoque penatibus et magnis dis parturient montes, nascetur ridiculus mus. Donec quam felis, ultricies nec