We worden omgeven door mogelijke gevaren. Stormschade, wateroverlast, een auto-ongeluk, voedselvergiftiging, corona. Als je er te lang bij stil staat, zou je je huis niet meer uit durven. Gelukkig zijn er risicoanalyses. Beter om het leven om ons heen rationeel te bekijken, dan je te laten leiden door emotie of angst.
Neem de klimaatverandering. Deze heeft invloed op de grondstoffenmarkt. Droogte of juist hevige regenval leidt her en der al tot mislukte oogsten en schaarste. Dat drijft de prijzen op (als je tenminste geluk hebt, en jouw ingrediënt überhaupt nog te koop is). Er zijn ook andere gevolgen van de klimaatcrisis, zoals de migratiecrisis. Nog zo’n bedreiging. Zal de migratie invloed hebben op de beschikbaarheid van grondstoffen? Niet alle mogelijke gevaren, en daarmee samenhangende risico’s, zijn even helder in relatie met de grondstoffenmarkten.
Onzekerheid en wantrouwen kunnen ten grondslag liggen aan de behoefte van consumenten naar informatie over de herkomst van producten. Steeds vaker zien we een geruststellende foto van een boer of boerin die het product teelde en oogstte op een label of verpakking. Het is een trend die al jarenlang aan de gang is. Hier geldt: dichterbij maakt bemind. De toegenomen trend om alle risico’s in ons leven uit te sluiten, beïnvloedt ook de grondstoffenmarkten. Het niet weten waar ons eten vandaan komt, draagt bij aan een onveilig gevoel of bedreiging van ons bestaan. Trends die geen hypes zijn.
Welke keuzes maak jij als je ingrediënten kiest? Heb je te kiezen? Door bewust om te gaan met crises en trends, heb je extra beslisparameters voor je grondstoffenkeuze. Kijk vooruit, voel aan wat er diep in de samenleving speelt en neem de tijd om te schakelen. Wellicht kan jij een keuze maken die dit alles overstijgt.
Pieter Vos
Directeur Nutrilab
Bron: Vakblad Voedingsindustrie 2021