Automatisering als medicijn
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Automati­sering als medicijn

  • 12 oktober 2020
  • Door: Esther van der Lelie

Lunchtafel heeft haar bedrijfsproces omgegooid. Leverde het bedrijf begin dit jaar nog verse lunchproducten aan bedrijven, nu heeft zij ook de weg richting consument geopend. Met nieuwe foodconcepten. In samenspraak met automatiseerder ReflexSystems.

In maart van dit jaar zag Lunchtafel haar omzet met 95% dalen. Bedrijven sloten hun deuren, een lunch leveren was niet meer nodig. De corona-uitbraak bracht veel zorgen met zich mee. “Maar nu zien we de toekomst weer positief tegemoet.” De uitdrukking op het gezicht van David Kok, mede-eigenaar en de commerciële man achter Lunchtafel, wisselt van zorgelijk naar enthousiast. “Het is niet fijn als je je business ziet wegvallen en dat je moet besluiten afscheid te nemen van medewerkers die al vanaf het eerste uur bij je werken. We moesten opnieuw naar de tekentafel om deze periode te kunnen overleven.” De ogen van David beginnen te stralen. “Het idee om conceptmatig voedingsboxen aan consumenten te leveren zat al langer in ons hoofd, de coronatijd heeft ons aangezet er daadwerkelijk mee aan de slag te gaan.”

Ondernemersavontuur

Zo’n 12 jaar geleden startte David Kok samen met jeugdvriend Kevin Sjoerdsma met ondernemen. “Samenwerken was altijd al het idee, maar we wisten nog niet wat”, vertelt David. “Toen een relatie op zoek was naar een partij die niet de eenvoudige belegde broodjes maar écht gezonde lunches op zijn bedrijf kon verzorgen, zagen wij onze kans. We startten met het leveren van ambachtelijke lunches aan bedrijven. Ons avontuur begon. Met succes. We groeiden ieder jaar 30% tot 40%. Tot maart dit jaar.”

Automatisering als medicijn

In de gezellige ontvangstruimte van Lunchtafel vertelt David honderduit over de inrichting van het proces dat bedrijfsverandering mogelijk maakte. “We werkten al langer met een ERP-systeem, wilden nu echter doorschakelen richting consumentenmarkt en hadden iemand nodig die dat begreep. Soufian Ouald L’Hadj, algemeen directeur van ReflexSystems, met wie wij al zeven jaar fijn samenwerken, snapte onze wensen meteen.” Soufian neemt het woord: “In ERP-land wordt vooral op deelprocesniveau geïnnoveerd. Strategisch gezien kiezen wij ervoor om op grote schaal impact te leveren voor onze klanten. De combinatie van de corona-uitbraak en de impact voor de foodindustrie betekent voor ons dat we klanten zoals Lunchtafel klaarstomen voor een dynamischere toekomst, waarbij we communicatie tussen verschillende systemen openen. We hebben 700 klanten in de voedingsindustrie. In de retail bleef het druk, de klap viel onder meer bij bedrijfskantines, cateraars en horecaleveranciers. Het doet pijn om je klanten te zien worstelen. Dan wordt ReflexSystems de ‘dokter’, wij bedenken het medicijn door goed te luisteren en oplossingen te bieden.”

New Business

David, Kevin en Soufian voerden serieuze ontwikkelgesprekken. David en Kevin gaven aan wat voor hen belangrijk is, zoals een uitstraling die past bij de kwalitatief hoogwaardige producten en service aan de klanten, Soufian zocht met professionals naar wat zij in de systemen konden standaardiseren.  

Lunchtafel werkt met Reflex 3000, een ERP hardware- en softwaresysteem met Reflex Internetbestel voor de business-to-business webshop. Dit is een ander proces dan voor business-to-consumer. Gezamenlijk is besloten om een webshop te laten bouwen met een open koppeling naar het ERP systeem, zodat de systemen met ‘elkaar kunnen praten’. Soufian legt uit: “We automatiseren het complete proces van order tot aan productie en het picken van de order. Hierdoor kan de productie op basis van digitale bestellingen via de business-to-consumer site worden verwerkt en geautomatiseerd worden geleverd aan klanten.” Hij bracht een expert aan die Shopify hiervoor kon inrichten. Inmiddels is er volgens Soufian een ‘state of the art’ koppelmechanisme tussen het ERP (Reflex 3000) en Shopify tot stand gebracht. Lunchtafel heeft als test-case bijgedragen aan een succesvol nieuw product.

Nieuwe foodconcepten

“Ons bedrijf is opnieuw ontworpen.” Vol energie praat David verder. “De bedrijfscatering in en om Amsterdam is veranderd in het geconditioneerd leveren van een lunchbox, borrelbox en dinerbox aan bedrijven en consumenten in de Benelux. Ook hebben we, samen met chef-kok Ron Blaauw de ‘Restaurant Misverstand kookbox’ ontwikkeld waarmee Alzheimer Nederland wordt ondersteund. Binnen twee weken werden er meer dan 500 boxen verkocht, daarna volgden grotere orders, zelfs één van 6.000 boxen!”

Tot slot spreekt David uit: “We zijn er nog niet, maar kijken positief vooruit. In zes maanden tijd hebben we een totaal ander bedrijf neergezet, we zijn klaar voor de toekomst.” Ook ReflexSystems ziet op basis van deze ervaring toekomstmogelijkheden in nog meer openheid tussen robots, webshops, machines, algoritmes en transport. “We brengen techniek tot leven”, besluit Soufian, “zodat onze klanten, net als David, zien dat zij met ReflexSystems oneindig kunnen opschalen.”

www.lunchtafel.nu
www.reflexsystems.nl

Hoofdbeeld: vlnr Kevin Sjoerdsma, Soufian Ouald L'Hadj en David Kok
Beeld: © Diederik van der Laan

Bron: Vakblad Voedingsindustrie 2020