We zijn te gast bij Arcadis in Zwolle. In een modern kantoorgebouw waarin, toevallig of niet, ook de NVWA gehuisvest is; bezoeken we een relatief nieuw onderdeel van ’s-lands grootste advies- en ingenieursorganisatie: Arcadis Food.
De meesten mensen kennen Arcadis van grote infrastructurele werken, of de wereldwijde strijd tegen het water. Niet vreemd, want het van origine Arnhemse bedrijf is één van de grootste advies- en ingenieursondernemingen ter wereld. Minder bekend is dat ze ook actief zijn als adviseur en specialist voor de voedingsmiddelenindustrie. “Maar daar gaat verandering in komen”, zegt architect Gert de Vries. Samen met projectleiders Bram van Gurp en Ronald de Keijzer vertegenwoordigt hij Arcadis’ noordelijke kenniscentrum m.b.t. bouwen in de voedingsmiddelenindustrie.
Arcadis is al jaren hofleverancier in sectoren als high tech en pharma voor bedrijven zoals ASML en MSD maar ook universiteiten als RUG en WUR zijn terugkerende klanten. Net als in de foodsector stellen deze klanten hoge eisen aan hygiëne, logistiek, kwaliteit evenals veiligheid, integriteit en duurzaamheid. Arcadis combineert deze kennis en ervaring nu ook met kennis van de voedingsmiddelenindustrie. Er wordt sinds enkele jaren stevig ingezet op het aantrekken van deskundigen uit verschillende kennisgebieden in de food. Zo vormt een groeiend team van 25 experts, aan de zijde van Business Unit Manager Leen de Kluiver, de afdeling Process Design & Engineering in Den Bosch. Met Zwolle en Den Bosch heeft Arcadis een strategische alliantie.
“Uniek aan dit team is dat wij vanuit verschillende invalshoeken onze klanten kunnen ontzorgen”, vertelt Bram van Gurp. “Vanuit de procestechnologie én vanuit de bouw bundelen we alle specifieke kennis onder één dak. Het is fantastisch om als bouwkundige vanuit een klantvraag direct te kunnen overleggen met collega’s uit de levensmiddelen- en procestechnologie. Aansluitend stemmen we direct af met de opdrachtgever, en zo nodig met onze overige adviseurs. Bovendien, de wereldwijd ca 28.000 overige collega’s, vormen samen een enorme vraagbaak voor alles wat niet direct food-specifiek is. De synergie die zo ontstaat vind ik overweldigend”.
Van links naar rechts: Leen de Kluiver – Bram van Gurp – Gert de Vries en Ronald de Keijzer
“Multinationals zoeken elkaar op, dat is een feit, en in de voedingsmiddelenindustrie is dat niet anders”, zegt Gert de Vries. “Dankzij onze wereldwijde aanwezigheid kunnen we onze kennis lokaal inzetten en toepassen. Wij zijn groot genoeg om klein te werken. Arcadis is beursgenoteerd. Dat biedt zekerheid. Aandeelhouders volgen ons nauwgezet en interne procedures staan continu onder externe controle. Betrouwbare kennis, dat is wat wij leveren. Daarbij leren wij van de ervaringen met deze bedrijven. Deze kennis en betrouwbaarheid wil Arcadis meer ontsluiten voor het Nederlandse MKB. Met kleine teams en korte lijnen spelen we snel en vakkundig in op klantvragen. Dit kan van abstract; ‘ik wil nieuwbouw of uitbreiden, waar begin ik’, of specifiek, ‘mijn freon-installatie is verouderd, wat zijn mijn opties?’, het kan groots ‘ik wil stapsgewijs verduurzamen en CO2 verminderen’ of praktisch ‘een extra laaddock, kan dat?’ Het hele palet aan kennis voor het realiseren van een voedingsmiddelenbedrijf staat ter beschikking en daarbij schuwen wij samenwerking met externe partners niet.
Hoe zit het met de integratie van technieken als virtual en augmented reality, en met bijvoorbeeld een techniek als parametrisch ontwerpen? ”We doen niet anders!”, reageert Ronald de Keijzer wiens kennisgebied dit raakt. “Hierin lopen we écht voorop. Zoals met verschillende disciplines en 3D-pakketten in één tekenmodel werken (BIM) bijvoorbeeld, doen wij, vanuit onze internationale positie, al jaren. Maar alle ontwikkelingen daaromheen gaan razendsnel. Denk aan blockchain, een technologie die inmiddels zowel de bouw als de voedingsmiddelenindustrie heeft bereikt. Wij zijn daar volop mee bezig. Deze nieuwe technieken en ontwikkelingen zien we als onze gereedschapskist; het zijn de tools waarmee wij de kwaliteit van onze diensten verbeteren en daarmee het product aan onze klanten”.
“Adviesbureaus verkopen kennis. Wil je de kwaliteit verbeteren, dan moet je die kennis up to date houden. En uitbreiden natuurlijk”, besluit Bram, “waarbij de marktconforme uurtarieven natuurlijk niet uit het oog verloren worden”. Gert vult aan: “Net als in de food: het is de verpakking die verkoopt, maar de inhoud bepaalt de kwaliteit.”
Beeld: ©FOTO HISSINK
Bron: © Vakblad Voedingsindustrie 2019