De gehaltes aan zout, verzadigd vet en suiker in producten moeten verminderen. Eind januari tekenden diverse partijen daarover een verregaand akkoord, dat veel verder gaat dan het convenant Herformulering. Wat moet er gebeuren?
Op 23 januari jl. ondertekenden minister Schippers van VWS, de Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie, Koninklijke Horeca Nederland, de Vereniging Nederlandse Cateringorganisaties en het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel een akkoord met het bedrijfsleven om de samenstelling van producten meer aan te laten sluiten bij een gezond voedingspatroon. Het ‘gezondere productaanbod’ betekent dat zowel de productsamenstelling, de gerechten als het assortiment (in winkel, kantine of restaurant) ‘gezonder’ moeten worden. Dit akkoord gaat duidelijk verder dan het convenant Herformulering, dat in mei 2013 door het Centraal Bureau Levensmiddelhandel en de Vereniging van de Nederlandse Vleeswarenindustrie gemaakt is.
Sinds de publicatie van de Gezondheidsraad op 18 december 2006 zijn er nogal wat bedrijven gestart met het verbeteren van hun producten. Bedrijven die zich al individueel inspannen zijn te vinden op de website van het FNLI. Sectoraal zijn er afspraken met de bakkerijen (brood), conservenfabrikanten (groente), de vleeswarenindustrie en de zuivelindustrie. Naast een Taskforce zout is er ook een Taskforce verantwoorde vetzuursamenstelling (www.vetzuursamenstelling.nl) die de focus legt op de reductie van transvetzuren en het terugdringen van de hoeveelheid verzadigd vet. Er is nog geen Nederlandse Taskforce suiker gevormd.
Binnen nu en 6 jaar moet er meetbaar resultaat zijn behaald’
Wat betekent dit voor uw productassortiment? Het akkoord heeft als einddatum 2020, wat concreet betekent dat er binnen 6 jaar meetbaar resultaat moet zijn behaald. Op basis van de richtlijn goede voeding (uitgave Gezondheidsraad) is redelijk aan te geven welke producten tot de basisproducten behoren. De volgende stap is onderzoeken hoe uw productassortiment zich verhoudt in nutriëntsamenstelling tot soortgelijke producten. Een goede graadmeter is de NEVO tabel (www.nevo-online.rivm.nl). Aansluitend zullen producten in samenstelling aangepast (moeten) worden, waarbij de route van aanpak van groot belang is. Bij verlaging van bijvoorbeeld verzadigd vet, moet u eerst weten wat de functie ervan is in het product. Het is raadzaam dit zorgvuldig uit te zoeken, vaak heeft een nutriënt namelijk meerdere functies (zoals geven van structuur, suspenderen van eiwitten, vormen van een gel en/of mede verbeteren van de houdbaarheid). Bijna alle ingrediënten hebben effect op de uiteindelijke smaak. Voer wijzigingen stap voor stap door; er zijn te veel voorbeelden dat te grote stappen fout aflopen. Dat producenten, leveranciers van additieven en hulpstoffen samen met onderzoekers de handen ineen moeten slaan om het geheel op tijd gerealiseerd te krijgen, is evident. Er zijn gelukkig al veel onderzoeken gepubliceerd. Indien nodig kunnen onderzoekers bij TNO u verder helpen.
Producten zullen uiteindelijk bij de consument terecht moeten komen. Dit wordt geen eenvoudige exercitie: productbladen moeten aangepast worden, evenals teksten op etiketten. Hoe worden de aanpassingen naar de consument gecommuniceerd? Op welke wijze ga je straks om met klachten van gebruikers? Het advies is om gestaag door te gaan met ontwikkelen en verbeteren. Uiteindelijke geeft dat op termijn een productportfolio dat bijdraagt aan een gezond dieet voor de consument én een maatschappelijk verantwoord gevoel geeft bij de onderneming.
De voortgang van de afspraken wordt gemonitord, waarbij de brancheorganisaties naleving van de maximumgehaltes jaarlijks controleren. Op productniveau stelt het RIVM de voortgang vast, door gebruik te maken van de levensmiddelendatabank (LEDA). De Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit (NVWA) zal regelmatig productsamenstellingen onderzoeken op zout, verzadigd vet en calorieën (suiker en vet). Het Akkoord Verbetering Productsamenstelling, zout, verzadigd vet, suiker (calorieën) is te downloaden via de site van de Rijksoverheid.
TNO kan producenten van levensmiddelen, op basis van haar fundamentele en praktische kennis en ervaring, verder helpen bij het verlagen van zout, suiker en vet in producten. Neem contact op met Joost Blankestijn, Business Development Manager.
([email protected] of +31 (0) 88 866 193)
Bron: Beeld boter: ©iStock.com/vikif; Beeld suiker: ©iStock.com/prill; Beeld zout: ©iStock.com/Okea;