AI in Food Next Level: “You win. Or you learn”
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

AI in Food Next Level: “You win. Or you learn”

  • 10 februari 2025
  • Door: Judith Witte

Onder het thema ‘AI in Food Next Level’, georganiseerd door Foodindustrie Experts, namen vier prominente sprekers het publiek mee in de kansen en uitdagingen van AI. De foodondernemers kwamen uit alle hoeken van het land en uit al even diverse sectoren. Er viel heel wat te leren.

“Artificial intelligence is gewoon wiskunde,” begon Peter Hulsen, partner bij CQM, zijn presentatie. “Als dat alles is…” hoorde ik achter me fluisteren. Van agf, de koffie- en bakkerijsector tot retail, vlees- en visverwerking, dompelden zich onder  

Peter Hulsen leerde ons het verschil tussen machine learning, deep learning, traditional AI en generative AI en nam ons mee in de spectaculaire mogelijkheden van de tools. “Het is aan ons om het potentieel van AI te verkennen en de kansen die het biedt te benutten.” Om de toch wat ingewikkelde materie (we hebben nu eenmaal niet allemaal een wiskundeknobbel) begrijpelijk te maken, liet hij veel concrete voorbeelden passeren van opdrachten waar hij en zijn collega’s aan gewerkt hebben. Een greep uit die bonte verzameling. Bij een vleesverwerker: waardeverhoging van kop tot staart door aanbod en vraag samen te brengen met operationele planning. Bij een distributiebedrijf: minimaliseer het aantal handling units richting winkels. Bij een transportbedrijf: intermodulale routeplanning van tankcontainers, rekening houdend met laadbeperkingen, herpositionering, reiniging, onderhoud en reparatie, trein- en veerschema’s, etcetera. Een mens zou er gek van worden, maar met een slim programma en de inzet van AI rolt er uiteindelijk een efficiënte planning uit. 

Hulsen wist de zaal ervan te overtuigen dat het benutten van Artificial Intelligence echt zoden aan de dijk zet. Het kan immers taken uitvoeren die menselijke intelligentie vereisen, die taken zelfstandig uitvoeren en beslissingen nemen, het heeft het vermogen zichzelf aan te passen en het beschikt over zelflerend vermogen. “Uiteindelijk gaat AI ook om waarde toevoegen aan jouw bedrijf”, besloot Hulsen. Achter mij instemmend gemompel.

De kracht van de promptpower-methode

John Wallbrink, marketing strateeg en AI prompt-specialist, pakte het stokje van Peter over en nam de foodondernemers mee in de allernieuwste snufjes van de promptpower-methode. Hij vroeg een van de foodondernemers in de zaal om een idee voor een innovatie; een concreet nieuw product. Als aftrap gingen we het gesprek aan met een ‘AI Agent’. Vervolgens demonstreerde hij via een live-brainstormsessie de mogelijkheden van de ‘Advanced Speaking-mode’ van Chat-GPT, waarij de virtuele AI-agent zich moest voordoen als retailer. Zo ontspon zich een gesprek dat steeds verder de diepte inging dankzij de kritische vragen van John aan de retailer. Het gesprek eindigde met een ‘Interactive video avatar’, waarbij diverse mogelijkheden en knelpunten van de innovatie werden benoemd en toegelicht.

v.l.n.r. Peter Hulsen, John Wallbrink, Adjiedj Bakas en Pieter van den Hoogenband.

Enthousiasme en positiviteit

Het aanstekelijk enthousiasme van de marketingstrateeg over deze nieuwe AI-services sloeg over op de zaal, waar het gonsde van verbazing en de ongekende mogelijkheden van de dienst. Het is echter niet allemaal ‘haleluja’. John benoemde en toonde niet alleen de voordelen, maar was ook eerlijk over mogelijke valkuilen. Zo leidt lage kwaliteit data tot minder betrouwbare AI-uitkomsten. En ChatGPT kan wel helpen bij strategische besluitvorming, maar ook afhankelijkheid van de dienst veroorzaken; waarbij overmatig vertrouwen op AI de menselijke expertise kan verminderen. “Wil je er het beste uithalen, dan is het bovendien goed om je te realiseren dat het effectief inzetten van AI tijd en training vergt.” 

Trendwatcher Adjiedj Bakas nam de zaal na een korte pauze mee in een wervelstorm van trends en ontwikkelingen in de food. Hij zette menigeen aan het denken met zijn rollercoaster aan  bizarre weetjes, gekke anekdotes en rake uitspraken. Soms zijn die zorgwekkend: ‘Na je dertigste worden je vetcellen hele goede vriendjes met je lichaam’, en ‘Het aantal voedselstoornissen en depressies onder jongeren nemen toe’. Toch laten Adjiedjs vrolijkheid en optimisme je vooral de goede kant van de wereld en toekomst zien. ‘Je krijgt de beste ideeën als je lummelt’ is mijn persoonlijke favoriet.  

Een duik in het diepe

Dat lummelen op deze congresmiddag liet echter nog even op zich wachten. Eerst betrad hekkensluiter Pieter van den Hoogenband – Olympisch zwemmer en Chef de Mission van de Olympische Spelen in Parijs – nog het podium. In de voorbereiding konden we lezen dat zijn presentatie zou gaan over ‘hoe sportsucces wordt georganiseerd’. Een droog verhaal werd allerminst. We doken met hem het diepe in, waarbij hij ons trakteerde op zijn inspirerende en persoonlijke verhaal over dromen hebben en die durven najagen. Met foto’s en filmpjes nam hij ons mee in de kick die winnen geeft, en hoe de teleurstelling van níet de eerste plek behalen omgezet kan worden in een drive nóg beter te worden. Hij vertelde over vallen, opstaan en weer doorgaan; een cyclus die niemand vreemd is; of je nu topsporter bent of foodondernemer: “You win. Or you learn”, aldus Pieter. 

Na deze uitsmijter mocht er dan tóch gelummeld worden. Er werd ontspannen met elkaar nagekletst en ideeën werden uitgewisseld: met een drankje in de hand en vanzelfsprekend verrukkelijk eten op een bordje. De volgende editie is op 6 november 2025.

Foodindustrieexperts.nl

Beeld: ©Marcel van Engelenburg

Bron: Vakblad Voedingsindustrie 2025