De Autoriteit Consument & Markt (ACM) zet het toezicht op duurzaamheidsclaims in de voedingssector scherper aan. Bedrijven worden opgeroepen hun claims te controleren en waar nodig aan te passen, voordat de ACM begint met handhaven.
Volgens Edwin van Houten, directeur Consumenten bij de ACM, worden levensmiddelen vaak aangeprezen met allerlei duurzaamheidsclaims, labels, logo’s en keurmerken. “We zien duurzaamheidsclaims die gaan over milieuaspecten, maar ook claims over arbeidsomstandigheden of dierenwelzijn,” zegt hij. “Daarbij is niet altijd duidelijk wat de claim precies inhoudt of waar het logo voor staat. Dat moet wel.” Eerlijke en duidelijke claims zijn belangrijk om consumenten goed te laten kiezen.
Bedrijven moeten hun claims toetsen aan de Leidraad Duurzaamheidsclaims, die in 2023 is vernieuwd. De ACM gebruikt voorbeelden uit de levensmiddelensector om de vijf vuistregels toe te lichten. Zo moeten claims duidelijk, specifiek en volledig zijn, gebaseerd op feiten en actueel gehouden worden. Ook moeten vergelijkingen eerlijk zijn, ambities meetbaar omschreven worden en visuele uitingen niet verwarrend zijn.
De ACM verwacht dat bedrijven actief hun claims controleren, op producten, in advertenties en in winkels. Voldoen claims niet aan de consumentenwetgeving, dan kan de ACM handhaven, bijvoorbeeld met een boete of last onder dwangsom. Misleidende claims kunnen worden gemeld bij ACM ConsuWijzer.
Bron: ACM