De prijs van A-merken stijgt nog altijd harder dan die van budgetmerken. Dat blijkt uit een nieuwe peiling van de Consumentenbond. Gemiddeld werden A-merken tussen april 2024 en april 2025 zo’n 7% duurder, tegenover een inflatie van 3,7%. Budgetmerken stegen in dezelfde periode met 3%.
De Consumentenbond vergeleek ruim 800 A-merkproducten en 300 budgetartikelen. Van de 100 meest verkochte A-merken stegen er 73 harder dan de inflatie. Omo (+39%), Senseo (+24%) en Robijn (+23%) lieten de grootste prijsstijgingen zien. Slechts 7 A-merken uit de top 100 bleven gelijk in prijs. Sommige budgetvarianten werden zelfs goedkoper, terwijl het vergelijkbare A-merk duurder werd – bijvoorbeeld bij pindakaas (Calvé), chips (Lay’s) en appelmoes (Hak).
Bij Jumbo stegen de A-merkprijzen het meest: gemiddeld met 11%. Volgens de keten komt dit door hun zelfstandige, lokale inkoop. Jumbo sloot zich onlangs aan bij twee Europese inkooporganisaties om daarin stappen te zetten. Andere supermarkten hielden de stijging tussen 6% en 7%.
Nettorama bood A-merken gemiddeld 9% goedkoper aan dan het marktgemiddelde. Ook Dirk, Hoogvliet en Vomar zijn relatief voordelig. Opvallend is dat juist bij Poiesz de prijzen van budgetmerken het sterkst stegen: gemiddeld met 10%.
Supermarkten wijzen op stijgende inkoopprijzen van A-merken. Fabrikanten geven hier nauwelijks uitleg over of schuiven de verantwoordelijkheid terug. In Duitsland en Frankrijk liggen die inkoopprijzen vaak lager, onder andere door schaalvoordeel. Toch laten internationale fabrikanten niet toe dat Nederlandse supermarkten tegen die lagere tarieven over de grens inkopen. Door zulke ‘inkoopmuren’ betaalt de Nederlandse consument vaak meer dan in omringende landen.
Beeld: ©LADO/Shutterstock.com
Bron: Consumentenbond