In 2020 zal de Europese Commissie een bedrag van 200,9 miljoen euro uittrekken voor de financiering van afzetbevorderingsactiviteiten binnen en buiten de Europese Unie voor landbouwproducten uit de lidstaten.
Het nieuwe EU beleid is erop gericht de sector te helpen profiteren van de groeiende en steeds dynamischer wordende mondiale agrifood en te helpen om meer bekendheid te geven aan kwaliteitsregelingen, waaronder biologische producten. Ook is het de bedoeling producenten bijstand te bieden als zij geconfronteerd worden met marktverstoringen.
Meer dan de helft van de middelen (118 miljoen euro) zal in 2020 worden besteed aan campagnes die gericht zijn op markten buiten de EU met een sterk groeipotentieel, zoals Canada, China, Japan, Korea, Mexico en de Verenigde Staten. De betrokken sectoren zijn kaas en andere zuivelproducten, tafelolijven en olijfolie en wijn. De bedoeling is dat de geselecteerde campagnes het concurrentievermogen en de consumptie van agroproducten van de EU vergroten, de zichtbaarheid verbeteren en het marktaandeel in de betrokken landen vergroten.
De campagnes zullen ook de consumenten in de EU en in de rest van de wereld moeten informeren over de verschillende EU-kwaliteitsregelingen en -labels, zoals geografische aanduidingen of biologische producten. De hoge veiligheids- en kwaliteitsnormen worden ook in de schijnwerper gezet, samen met de diversiteit en de traditionele aspecten van de agrifood producten van de EU.
Tot slot zal binnen de EU de nadruk liggen op gezonde voeding en op het vergroten, in het kader van evenwichtige voedingsgewoonten, van de consumptie van verse groenten en vers fruit.
Bron: © Europese Commissie