Tien vooraanstaande bedrijven zoeken verpakkingsoplossingen in de KVK-KIDV Business Challenge Innovatief Verpakken. De vraagstukken zijn divers: ze gaan over een stevige papieren wikkel voor chocola tot een duurzame verpakking voor een bos bloemen en van een nieuw systeem voor afvalstromen in de horeca tot het verminderen van verpakkingsmateriaal in de bouw. Onder meer Hello Fresh, Heineken, UPS, Daklapack, Vermaat Groep en Tony’s Chocolonely doen mee aan de challenge. De Kamer van Koophandel (KVK) en het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken (KIDV) roepen start-ups en andere innovatieve bedrijven op om hun oplossingen aan te bieden.
KVK en KIDV startten de samenwerking rond de Business Challenge in januari. “Elke organisatie heeft innovatie uitdagingen, waarvoor je de denk- en doekracht van andere slimme ondernemers goed kunt gebruiken” zegt Juri Heise, Corporate Innovatiemanager bij KVK. “Wij werken al 8 jaar met Business Challenges en dat leverde veel mooie oplossingen op in allerlei sectoren. Dit is de eerste serie gericht op verpakken. De kennis en het netwerk van het KIDV maken deze special extra interessant.”
De afgelopen maanden konden bedrijven hun vraagstuk indienen. Dat heeft tien uiteenlopende challenges opgeleverd:
“De diversiteit in challenges laat zien dat duurzaam en innovatief verpakken niet alleen gaat over minder verpakkingen”, zegt Chris Bruijnes, directeur van het KIDV. “We willen verpakken zonder schade aan mens en milieu, maar zover zijn we nog niet. Deze samenwerking brengt ons weer een stap verder in die richting.”
De challenges worden uitgezet in Nederland en in het buitenland. Start-ups en andere bedrijven kunnen hun oplossingen voor bovenstaande challenges aanbieden. Reageren kan via de chat op het open platform van KVK Business Challenge. Daar staat meer informatie over de challenges en een korte video of podcast. Op het platform kunnen ook vragen worden gesteld aan de challenge-eigenaren. Op 12 juli sluit de challenge en selecteert elk bedrijf de vijf beste oplossingen. KVK en KIDV houden op 23 juli een digitale ontmoeting tussen de challenge-eigenaren en de geselecteerde partijen. Na deze nadere kennismaking kan het bedrijf met één of meerdere partijen aan de slag om het vraagstuk samen verder aan te pakken.
Bron: Kennisinstituut Duurzaam Verpakken