Zoetwarenindustrie pakt suiker- en zoutinname aan
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Zoetwaren­in­dustrie pakt suiker- en zoutinname aan

  • 19 januari 2024

Recente cijfers van de Voedselconsumptiepeiling (VCP 2019-2021) van het RIVM tonen aan dat de gemiddelde inname van suiker en zout onder Nederlandse inwoners is gedaald, terwijl de vezelinname is gestegen. Een positieve ontwikkeling die aansluit bij de inspanningen van de zoetwarenindustrie, aldus de VBZ.

In 2010 was de bijdrage van zoetwaren aan de suikerinname nog 20%, maar volgens de meest recente VCP (2021) is dit gedaald tot 14,7%. De energie-inname uit zoetwaren daalde eveneens, van 7% in 2010 naar 5,2% in 2021. Theo Heere, directeur van de branchevereniging voor koek, snoep, chocolade, zoutjes en noten, benadrukt de inzet van de industrie om productrecepturen te verbeteren, met name op het gebied van suiker, zout en verzadigd vet.

Uitdagingen van suikervervanging

Suiker vervullen in zoetwaren niet alleen de rol van zoetstof, maar ook andere technische functies zoals kleur- en smaakgever. Het vervangen of verminderen van suiker in vaste producten blijkt een complexe voedseltechnische uitdaging. Bij suikerverlaging neemt vaak het aandeel vetten toe, resulterend in calorierijkere producten. Zoetstoffen bieden slechts gedeeltelijk een alternatief, en het proces van suikervervanging vereist nauwkeurige afwegingen.

Bewustwording en initiatieven

Naast herformuleringen van producten zet de zoetwarenindustrie in op bewustwording. Een initiatief dat begin 2023 startte, met de slogan 'Geniet gerust, maar wel bewust', heeft inmiddels 29% van de Nederlandse consumenten bereikt. Bovendien tonen peilingen aan dat 93% van A-merk producten duidelijke informatie over de aanbevolen portiegrootte biedt, waarmee de industrie actief bijdraagt aan het vergroten van bewustzijn omtrent een evenwichtige levensstijl.

In het licht van deze ontwikkelingen blijft echter de vraag relevant of bredere overheidsmaatregelen, zoals een suikertaks, de juiste weg zijn om obesitas tegen te gaan. De mening onder Nederlanders blijft verdeeld, waarbij een significant deel twijfelt aan het effect van dergelijke belastingen op het terugdringen van overgewicht. Theoretische overwegingen over de administratieve lasten voor bedrijven en de complexiteit van het belastingstelsel worden eveneens benadrukt, zoals aangegeven door het CPB.

Vbz.nl

Bron: VBZ