Week Zonder Vlees & Zuivel impactvoller dan ooit
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Week Zonder Vlees & Zuivel impactvoller dan ooit

  • 12 mei 2022

1 op de 5 Nederlanders (19%) heeft deelgenomen aan de vijfde editie van de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel 2022. Dit is het hoogste aantal deelnemers sinds de start van de jaarlijks terugkerende campagne in 2018. Nieuw dit jaar was de toevoeging ‘& Zuivel’. De brede deelname was duidelijk te zien in de verkoopcijfers van de supermarkten: zo verdubbelde de verkoop van vleesvervangers ruim ten opzichte van een gemiddelde week.  

Verkoop vleesvervangers verdubbeld 

Bijna 9 miljoen Nederlanders (63%) hebben de campagne gezien of ervan gehoord. Zij kwamen vooral met het initiatief in aanraking door supermarktfolders en aanbiedingen. De verkopen in volume van vleesvervangers steeg tijdens de week met 108,5% vergeleken met een gemiddelde week in 2022. Bovendien lag de vleesverkoop in volume tijdens de actieweek 8,4% lager dan een gemiddelde week. 

 Positieve impact gedurende het hele jaar 

De campagne werd dit jaar gesteund door 80 partners. Niet alleen tijdens de week, maar ook op de lange termijn zorgt de campagne voor een positieve impact op het klimaat. Zo’n driekwart (73%) van de deelnemers aan de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel geeft aan van plan te zijn minder zuivel te eten of drinken. Bij het minderen van vlees ligt dit percentage nog hoger: op 87%.  

 Toevoeging ‘& Zuivel’ 

Tijdens de 2022 editie werd er voor het eerst naast de vleesconsumptie ook stilgestaan bij zuivel. Ruim een derde van de Nederlanders (38%) had een positieve houding ten opzichte van de toevoeging van zuivel. De helft van het aantal deelnemers aan de week ging de extra uitdaging aan om ook zuivel een week te laten staan. De verkopen in volume van plantaardige zuivelalternatieven steeg tijdens de week met 28% vergeleken met een gemiddelde week in 2022.

Weekzondervlees.nl

Bron: Week Zonder Vlees