Voedingsbedrijven aangespoord tot strengere leefstijlpreventie
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Voedings­be­drijven moeten gezondere keuzes stimuleren

  • 30 mei 2024
  • Door: Ceel Elemans, ING Sector Banker Food

De strijd tegen overgewicht en obesitas verloopt traag. Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel roept supermarkten en voedingsbedrijven op om leefstijlpreventie serieuzer te nemen.

Meer actie nodig

Het verplichten van het Nutri-Score voedselkeuzelogo en het verlagen van het btw-tarief op groente en fruit gaan niet ver genoeg. Supermarkten en voedingsbedrijven moeten verantwoordelijkheid nemen en helpen overgewicht en obesitas terug te dringen. Dit kan door afdwingbare maatregelen te nemen om het suikergehalte in ongezonde producten te verminderen.

De consument merkt hoe creatief sommige voedingsbedrijven de verhoogde verbruiksbelasting op frisdranken omzeilen. Ze voegen bijvoorbeeld een 'vleugje zuivel' toe aan frisdrank, zodat het onder de uitzonderingscategorie zuivel valt.

Doelen Nationaal Preventie Akkoord niet haalbaar

Uit een RIVM-evaluatie blijkt dat het percentage Nederlanders met overgewicht en obesitas de afgelopen vier jaar is toegenomen. De vrijwillige afspraken met de voedingssector hebben niet het gewenste effect. De doelen van het Nationaal Preventie Akkoord zijn niet langer haalbaar. Een andere aanpak met medewerking van supermarkten en voedingsbedrijven is nu nodig.

Gezond en betaalbaar voor iedereen

De voorgestelde maatregelen zullen naar verwachting positieve resultaten opleveren, zoals een verkoopstijging in groente en fruit. Supermarkten en fabrikanten kunnen meer doen door suikerhoudende producten lager in het schap te plaatsen en gezondere varianten direct in het zicht. Ze kunnen gezonde producten goedkoper maken via belastingbeleid en eigen prijsbeleid. Supermarkten kunnen controleerbare en afdwingbare afspraken maken met producenten en consumentenorganisaties. Het stimuleren van gezond eten helpt de consument betere voedingskeuzes te maken.

Bron: ING

Bron: ©Depositphotos