De strijd tegen overgewicht en obesitas verloopt traag. Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel roept supermarkten en voedingsbedrijven op om leefstijlpreventie serieuzer te nemen.
Het verplichten van het Nutri-Score voedselkeuzelogo en het verlagen van het btw-tarief op groente en fruit gaan niet ver genoeg. Supermarkten en voedingsbedrijven moeten verantwoordelijkheid nemen en helpen overgewicht en obesitas terug te dringen. Dit kan door afdwingbare maatregelen te nemen om het suikergehalte in ongezonde producten te verminderen.
De consument merkt hoe creatief sommige voedingsbedrijven de verhoogde verbruiksbelasting op frisdranken omzeilen. Ze voegen bijvoorbeeld een 'vleugje zuivel' toe aan frisdrank, zodat het onder de uitzonderingscategorie zuivel valt.
Uit een RIVM-evaluatie blijkt dat het percentage Nederlanders met overgewicht en obesitas de afgelopen vier jaar is toegenomen. De vrijwillige afspraken met de voedingssector hebben niet het gewenste effect. De doelen van het Nationaal Preventie Akkoord zijn niet langer haalbaar. Een andere aanpak met medewerking van supermarkten en voedingsbedrijven is nu nodig.
De voorgestelde maatregelen zullen naar verwachting positieve resultaten opleveren, zoals een verkoopstijging in groente en fruit. Supermarkten en fabrikanten kunnen meer doen door suikerhoudende producten lager in het schap te plaatsen en gezondere varianten direct in het zicht. Ze kunnen gezonde producten goedkoper maken via belastingbeleid en eigen prijsbeleid. Supermarkten kunnen controleerbare en afdwingbare afspraken maken met producenten en consumentenorganisaties. Het stimuleren van gezond eten helpt de consument betere voedingskeuzes te maken.
Bron: ING
Bron: ©Depositphotos