Gezonde snacks zijn bezig aan een gestage opmars. De verkoop van snackgroenten, tomaten, komkommers en paprika’s in snackformaat, groeide in 2024 met 16 procent, blijkt uit cijfers van GroentenFruit Huis op basis van supermarktdata van Circana. Veruit de populairste is de snoeptomaat, goed voor bijna 80 procent van de totale snackgroenteverkoop.
Steeds meer huishoudens nemen snackgroenten mee uit de supermarkt. Zo kocht 63 procent van de Nederlandse huishoudens in 2024 snoeptomaten, een nieuw record volgens het YouGov huishoudpanel. Een derde van de tomatenverkoop komt voor rekening van deze kleine tomaatjes, die in waarde bijna 40 procent vertegenwoordigen. Niet alleen het aantal kopers steeg, ook het gemiddelde gewicht per aankoop ging met 18 procent omhoog. De prijs lag daarbij 9 procent lager dan in 2023.
Snackkomkommer en snoeppaprika volgen de snoeptomaat in de groeicijfers. De verkoop van snackkomkommers nam in 2024 toe met meer dan een kwart, snoeppaprika’s noteerden een plus van 12 procent. Vooral gezinnen met kinderen dragen bij aan de groei: zij zijn goed voor meer dan de helft van de aankoop van snackkomkommers en 43 procent van de snoeptomaten.
Ook in Duitsland groeit de vraag. In 2024 kocht 71 procent van de huishoudens snoeptomaten, 28 procent meer in volume dan een jaar eerder. Duitse consumenten besteedden in totaal €2 miljard aan verse tomaten, waarvan ruim een half miljard aan snoeptomaten. Snackkomkommers deden het ook goed: 38 miljoen kilo verkocht, voor bijna €160 miljoen. Snackpaprika’s blijven achter met een bereik van 20 procent van de huishoudens.
Bron: Groenten Fruit Huis