Nadat Tony’s Chocolonely de afgelopen 4 jaar de leiding nam in de Sustainable Brand Index, wordt De Vegetarische Slager dit jaar door Nederlandse consumenten gezien als het meest duurzame merk. Tony’s Chocolonely staat vlak achter De Vegetarische Slager op de tweede plaats en Greenchoice eindigt op de derde plaats. Dit is het resultaat van de Sustainable Brand Index, die op donderdag 31 maart voor de zesde keer is gepubliceerd. Vorig jaar zat De Vegetarische Slager Tony’s al op de hielen, dit jaar kwam De Vegetarische Slager als overall winnaar uit de bus.
Onder de merken die de grootste winst in het onderzoek boekten, zijn vleesvervanger Valess (14% gestegen ten opzichte van 2021), aardappelmerk Aviko (9%) en CoolBest (eveneens 9%).
Consumenten waarderen de manier waarop De Vegetarische Slager het verhaal uitlegt over vlees en de uitdagingen die daarbij komen kijken, zegt Annemarije Tillema, Country Director van de Sustainable Brand Index in Nederland. Door de ernst van de klimaatimpact van vleesconsumptie in evenwicht te brengen met humor en smakelijke producten, slaagt De Vegetarische Slager erin een breed publiek aan te trekken en te boeien, niet alleen old-school vegetariërs, aldus Tillema.
Vorig jaar werd al duidelijk dat Corona ervoor heeft gezorgd dat Nederlanders nog meer interesse in duurzaamheidsthema’s hebben gekregen. Consumenten zijn zich meer bewust geworden van wat ze in hun eigen gewoonten kunnen veranderen om duurzamer te leven. Voor consumenten zijn voedselverspilling (66%), het beter scheiden van afval (60%) en energie besparen (56%) de belangrijkste onderwerpen in het dagelijks leven om zich duurzamer te gedragen.
Download de ‘Sustainable Brand Index 2022 The Netherlands’
Sb-index.com
Bron: Sustainable Brand Index