Op 18 juni 2024 lanceerde Foodvalley het Upcycled4Food-initiatief tijdens de internationale conferentie "Towards Halving Food Waste in Europe". Samen met een groep koplopers uit de agrifoodsector werd de ambitie uitgesproken om geupcyclede voedingsproducten en ingrediënten tot de ‘nieuwe norm’ te maken voor producenten, supermarkten en foodservicebedrijven in hun productontwikkeling, inkoop en verkoop.
Dit initiatief is voortgekomen uit het Position Paper “Upcycled Food and Ingredients” dat op 18 juni werd gepubliceerd op de Foodvalley-website. Bijna 50 partijen uit Foodvalley’s Upcycling Community werkten samen met experts uit verschillende sectoren, zoals de academische wereld, financiële instellingen en marktonderzoeksbureaus. De publicatie bevat visies en ambities voor het optimaliseren van het gebruik van nevenstromen in de agrifoodketen.
De publicatie benoemt uitdagingen en kansen in de groeiende markt voor geupcyclede voedingsmiddelen en ingrediënten. Ook worden gewenste acties voorgesteld voor diverse stakeholders, zoals overheden, investeerders, retailers, foodservicebedrijven en voedingsproducenten. Er wordt betoogd dat wanneer iedere speler in en rondom de keten zich bewust is van zijn rol en die van andere relevante partijen, samenwerking de impact aanzienlijk vergroot.
Het Position Paper biedt een solide basis voor toekomstige vervolgstappen om geupcyclede voedingsproducten en ingrediënten de nieuwe norm te maken. De eerste directe stap is de lancering van het Upcycled4Food-initiatief om verkoopkansen te verbeteren. Dit initiatief streeft ernaar nieuwe samenwerkingen in de keten te creëren die resulteren in innovatieve producten en ingrediënten. Daarnaast wordt gestreefd naar een brede acceptatie van de productie, inkoop en levering van geupcyclede voedingsproducten door voedingsfabrikanten, foodservicebedrijven en retailers.
Het doel is om een beweging te creëren waarbij steeds meer bedrijven in de keten deze ambitie omarmen en zich eraan verbinden.
Bron: Foodvalley