Top 9 mythes over plantaardig eten
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Top 9 mythes over plantaardig eten

  • 10 augustus 2021

Er bestaan in Nederland nog veel misvattingen over plantaardig eten. Dat blijkt uit onderzoek uitgevoerd in opdracht van Upfield. Zo denken veel Nederlanders ten onrechte dat plantaardige alternatieven voor vlees, vis of zuivel altijd sterk bewerkt zijn (29%), een plantaardig dieet moeilijk is (28%) en bovendien duurder dan een dieet met meer vlees (28%). Anderen hebben de indruk dat een plantaardig dieet tot ijzertekort leidt, niet genoeg energie levert en niet samengaat met sport. Naast deze mythes rond plantaardig eten toont de studie onder 1097 volwassenen ook verwarring aan over gezonde vetten. Zo kent bijna de helft (48%) het verschil tussen verzadigde en onverzadigde vetten niet. 1 op de 5 (21%) denkt dat je met verzadigde vetten in het dieet de cholesterol kunt verlagen. Dit gebrek aan kennis kan leiden tot andere verkeerde aannamen: maar liefst 39% denkt dat roomboter veel gezondheidsvoordelen biedt voor het lichaam.

Top 9 mythes over plantaardig eten 

Meer groente en minder vlees: in Nederland groeit de aandacht voor de eiwittransitie, oftewel een verschuiving van dierlijke naar (meer) plantaardige consumptie van eiwitten. Er bestaan echter bij een aantal Nederlandse consumenten negatieve ideeën over plantaardig voedsel: 

1. Plantaardige alternatieven voor vlees, vis of zuivel zijn altijd sterk bewerkt (29%)
2. Een plantaardig dieet is moeilijk (28%)
3. Een plantaardig dieet is duurder dan een dieet met vlees (28%)
4. Een plantaardig dieet is eentonig (22%)
5. Een plantaardig dieet leidt tot ijzertekort (21%)
6. Een plantaardig dieet levert niet genoeg energie (19%)
7. Een plantaardig dieet gaat niet samen met (top)sport (18%)
8. Plantaardige maaltijden vullen niet (13%)
9. Plantaardig voedsel heeft geen smaak (9%)

1 op 4 Nederlanders checkt nooit ingrediëntenlabel

Het onderzoek duikt dieper in op een plantaardig product dat al 150 jaar in de Nederlandse keuken te vinden is: margarine. Hoewel 74% van de Nederlanders aangeeft het meestal in de koelkast te hebben staan, weet maar liefst 43% niet waar margarine van wordt gemaakt. 1 op de 3 Nederlanders (34%) denkt foutief dat het wordt gemaakt op basis van melk. Vreemd genoeg denkt 21% juist dat roomboter plantaardig is. Een verklaring kan liggen in de negatieve perceptie die men heeft bij bewerkte voeding. Zo denkt 33% ten onrechte dat er bij bewerkte voeding altijd onnodige toevoegingen worden gedaan en 45% dat bewerkt voedsel altijd kunstmatige ingrediënten bevat. Informatie en advies over voeding worden vooral op het internet (37%) en tv-programma’s over voeding en koken (30%) ingewonnen, meer dan bij het Voedingscentrum (27%). Daarnaast kijkt 24% vrijwel nooit op de labels van voedselproducten om te achterhalen welke ingrediënten er in een product zitten. Het gebrek aan kennis over wat we eten kan nadelige gevolgen hebben voor de gezondheid.

Voor een beter milieu

Hoewel 82% aangeeft het belangrijk te vinden om milieubewuste keuzes te maken als het gaat om het kopen van voedingsmiddelen, lijkt een gebrek aan kennis in de weg te staan van een duurzame aankoop in het boterschap. Meer dan de helft (56%) weet namelijk niet of margarine of roomboter minder impact heeft op het klimaat. “Dit terwijl de impact tussen plantaardig en zuivel flink verschillend is”, aldus Marleen Koning, communicatiemanager bij Upfield. “In vergelijking met zuivelproducten resulteren onze margarines en spreads op plantaardige basis gemiddeld in een 70% kleinere koolstofvoetafdruk, tweederde minder landgebruik per jaar en de helft minder water." Meer bewustwording zou kunnen leiden tot duurzamere keuzes: 60% van de ondervraagden zou namelijk overwegen om voortaan margarine te kopen in plaats van roomboter als zij wisten dat margarine beter is voor het milieu. 

upfield.com

Bron: Upfield