Wasteless, een jonge onderneming die supermarkten helpt voedselverspilling tot een minimum te beperken, is met GS1 een effectieve samenwerking aangegaan om dit doel te realiseren. Dit doen zij door middel van slimme GS1 barcodes. Verse producten worden met deze barcode automatisch afgeprijsd aan de hand van het dichterbij komen van de houdbaarheidsdatum.
Eén van de oplossingen van Wasteless is de GS1 DataBar. David Kat, pionier bij Wasteless: “Het dynamische afprijssysteem van Wasteless werkt op basis van de houdbaarheidsdatum van versproducten. Een pricing engine bepaalt met behulp van kunstmatige intelligentie de kans dat een product met een vastgestelde houdbaarheidsdatum verkocht zal worden of dat deze datum verstrijkt. Met het gevolg dat het dan zou worden weggegooid. Nu gebeurt het afprijzen o.a. handmatig, met ooit bedachte procedures, zoals de 35% kortingssticker. Als de voorraad wordt beheerd met slimme GS1 Date Enabled Barcodes (zoals de GS1 DataBar), is veel winst te behalen: zowel in geld, tijd als in milieudoelstellingen. Als er naast de artikelcode ook de houdbaarheidsdatum in de barcode staat, kan de kassa automatisch beoordelen hoelang het product nog houdbaar is en de prijs voor de consument daarop aanpassen.”
De data gedreven aanpak van voedselverspilling leidt volgens David Kat tot veel resultaat tegen een minimale investering. “Als je met dynamische prijzen werkt, kun je daar een return on investment op verwachten van drie- tot vierhonderd procent. Als je het weggooien van twee zalmsteaks ermee voorkomt, dan heb je de prijs van een schapkaartje al terug.”
Bron: © GS1