Pluimveehouderij: Consument draait naar dierenwelzijn
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Pluimvee­houderij: Consument draait naar dierenwelzijn

  • 05 juli 2021

De komende jaren zullen vleeskuikenhouders moeten investeren in extra leefruimte nu supermarkten overschakelen naar pluimveevlees dat is geproduceerd volgens de Beter Leven-standaard van de Dierenbescherming. Het belangrijkste verschil met de bestaande supermarktkip is dat overdekte uitloop verplicht wordt. De verdere verduurzaming leidt wel tot hogere productiekosten en is voor pluimveehouders alleen vol te houden bij eerlijke compensatie daarvan. Gelukkig blijkt de kritische burger in toenemende mate voor duurzaam geproduceerd kippenvlees te willen betalen.

87 procent van de Nederlandse leghennen leeft in systemen waar ze vrij kunnen bewegen, in Europa lag dit aandeel in 2020 op 52 procent. Dit maakt de Nederlandse pluimveehouderij internationaal koploper in de transitie naar duurzame productie. Zowel de legsector als de vleeskuikensector verduurzaamden afgelopen jaren in rap tempo. Van de Nederlandse vleeskuikens is een derde van een traag groeiend ras en heeft extra leefruimte. Het einde van deze transitie is nog niet in zicht.

De transitie legt desondanks een pijnlijk dilemma bloot voor pluimveehouders en consumenten. Dierenwelzijn, milieu of portemonnee liggen niet automatisch in elkaars verlengde en het maken van een optimale keuze is ingewikkeld. Inzetten op dierenwelzijn kan negatieve gevolgen hebben voor het milieu en de portemonnee. En andersom geldt dat ook. Zowel dierenwelzijn als milieu zijn echter bepalend om de sector op termijn levensvatbaar te houden. Dat vraagt om een innovatieve benadering waarbij de extra inspanningen en kosten eerlijk over de keten worden verdeeld. Dit vereist dat de markt betaalt voor zorgvuldig en duurzaam geproduceerd voedsel zodat de sector aantrekkelijk blijft voor volgende generaties. True Pricing zal hier in de toekomst naar verwachting een grotere rol spelen. Deze methode leidt tot transparantie en inzicht in de werkelijke kosten van producten zodat consumenten een meer bewuste keuze kunnen maken en inkopers hier met hun aanbod voor diverse markten op in kunnen spelen.

Lees het rapport ‘Visie op Pluimvee’
abnamro.nl

Bron: ABN AMRO